'Ik ben ervan overtuigd dat opera moet teruggrijpen naar een zekere eenvoud, een zekere intimiteit.'
Toenadering
Pairon: Walpurgis is ontstaan uit mijn belangstelling voor opera. Ik ben een groot liefhebber van het bestaande repertoire. Maar het hedendaagse theater, de nieuwste ontwikkelingen in de muziek, jazz en rock boeien mij eveneens. Over het verschil tussen opera en muziektheater kan je een theoretische boom opzetten, in de praktijk kan je met zo'n verschil weinig aanvangen. Bij het zoeken van een equipe ga ik op zoek naar schrijvers en regisseurs die verder willen gaan dan een theaterstuk opgefleurd met incidentele muziek en naar componisten die meer willen dan een theatralisering van hun muziek door een plastische vormgeving of een eenvoudige 'mise-en-place'. De meeste componisten hebben onvoldoende voeling met het hedendaagse theater en theatermensen zijn niet genoeg op de hoogte van wat er in de muziek beweegt. Het project van Walpurgis bestaat erin een toenadering tussen beide werelden te bewerkstelligen.
In de aanvangsfase van Walpurgis heb ik veel tijd moeten steken in het opbouwen van contacten, in het leren een produktie op poten te zetten. Daarom heb ik bij de voorbereiding van Antigone heel veel gemist op artistiek gebied. Ik werd gedwongen mij hoofdzakelijk met de praktische kant van de produktie bezig te houden. Als intendant heb ik nochtans een grote artistieke verantwoordelijkheid. Ik stel de equipe samen, ik maak de eerste keuzes, in eerste instantie die van de componist. Voor Antigone ook de tekstschrijver:
Met de inhoud van het stuk en met de regie-opvattingen houd ik me niet bezig. Het is wel zo dat ik aan componist, librettist en regisseur steeds voorstel een beroep te doen op klassiek geschoolde zangers. Daarin uit zich mijn verbondenheid met een bepaalde traditie. Ik heb een zeer intense voeling met de leef- en denkwereld van die zangers. Als je het op de juiste manier aanpakt, kan je zowel muzikaal als theatraal veel van hen vragen. De confrontatie van een acteur en zangers in het nieuwe stuk waarmee we bezig zijn, is boeiend: het is de botsing van werelden die fundamenteel verschillend zijn en die desondanks raakpunten hebben.
Een begrafenis eerste klas
Pairon: Het is niet zo dat in de traditionele operahuizen die toenadering blijvende resultaten heeft gehad. Enkele prachtige produkties waren blijkbaar het resultaat van zo'n toenadering, maar het waren uitzonderingen. Enkele jaren geleden had ik nog grote verwachtingen en geloofde ik nog dat een fundamentele verandering mogelijk was, maar eigenlijk gebeurt er zeer weinig. Het blijft allemaal erg burgerlijk en de zogenaamde theatrale aanpak tovert vaak niets meer dan mooie plaatjes te voorschijn. Op die manier krijgt opera een begrafenis eerste klas, maar het stervensproces houdt er niet door op.
De burgerlijkheid heeft niet zozeer te maken met het genre op zich, maar wel met het produktieapparaat. Dat staat elke vernieuwing in de weg. Je hebt te maken met een grote machinerie, waarbinnen men op een zeer oppervlakkige manier met elkaar omgaat. Dat is de slechtst denkbare voedingsbodem voor creativiteit: het brengen van nieuw hedendaags werk is er dan ook een zeldzaam fenomeen. Zo'n omvangrijk apparaat is afgestemd op de realisatie van produkties waarin veel mensen op een efficiënte manier over de scène moeten kunnen evolueren.
Misschien is het ook helemaal niet meer de taak van de traditionele operagezelschappen om nieuw werk te creëren. Zij kunnen, zeker voor kleinschalig werk, beter overgaan tot coproduktie met een gezelschap als Walpurgis. Het is voor de directeur van een traditioneel operatheater ondenkbaar de zaken aan te pakken zoals ik dat doe: Antigone werd gecreëerd in oktober 1991. De oplosbare vis van
samen, maar ik blijf volledig onafhankelijk in de uitwerking van het project. Wat wij wel gemeen hebben is een belangstelling voor bepaalde componisten. Het gaat om een princiepskwestie: als onze grote broer, het traditionele operagezelschap, niet geschikt is voor zulke kleinschalige produkties, kan hij deze best uitbesteden. Zo'n gezelschap heeft er de financiële middelen voor, wij niet. Met tien miljoen zouden wij perfect kunnen functioneren, daarmee leveren wij per jaar een nieuwe produktie. Dat is belachelijk weinig geld in de operawereld. Wij zorgen ervoor dat de impact niet beperkt blijft tot een reeks voorstellingen in één huis. Wij maken van de nood een deugd: om financieel rond te komen zijn wij gedwongen buitenlandse Coproducenten te zoeken.
Een samenwerking met de
Intimiteit
Pairon: Ik ben ervan overtuigd dat opera moet teruggrijpen naar een zekere eenvoud, naar een zekere intimiteit. Het zijn kwaliteiten die ook in het gesproken theater gedeeltelijk verloren zijn gegaan, maar niet in die mate. Er bestaan daar nog hechte ensembles die een creatief project op lange termijn toelaten. In de opera is dat al lang niet meer -het geval. Als je geen vast ensemble hebt, dan moet je per afzonderlijke produktie werken aan het vormen van een ensemble, een geheel van mensen dat elkaar goed kent, waarbinnen het artistiek proces van de creatie zich organisch kan voltrekken.
Vanuit het produktieapparaat moet je de artiesten, als ze bezig zijn met de creatie van een werk, gerust kunnen laten. Wanneer je met een groot koor en orkest te maken hebt, kan je dat niet, want je moet voortdurend organiseren. De keuze voor intimiteit en kleinschaligheid is ook economisch — grote ensembles zijn onbetaalbaar — maar hoofdzakelijk een artistieke keuze. Binnen kleine structuren kan diegene die organiseert mee evolueren met het creatief proces. Op die manier kan de produktie alle richtingen uit, en hoeft ze niet langer te beantwoorden aan de premissen van een produktieapparaat.
Zo'n kleine ploeg kan ook een hele tijd bij elkaar gehouden worden, wat continuïteit verzekert. Het gaat er in Walpurgis zeer georganiseerd aan toe, maar vanuit een kleinschaligheid die veel mogelijkheden biedt. Opvoeringen hoeven niet beperkt te worden tot technisch goed uitgeruste huizen, ook kleinere zalen kunnen bespeeld worden. Men bereikt een publiek dat niet zo gemakkelijk zijn weg vindt naar operahuizen.
Antigone heeft aangetoond dat dit alles in de praktijk kan worden gerealiseerd. Een première betekent eigenlijk slechts het begin van de produktie. Mijn taak is het ervoor te zorgen dat het leven van zo'n stuk duurzaamheid krijgt, en dat kan natuurlijk alleen als het gedurende een langere periode opgevoerd wordt. Het stuk evolueert, tussen de verschillende tournees wordt er blijvend aan gewerkt.
Ten slotte was er de registratie van
Antigone wordt nu door de
Ik heb altijd een grote belangstelling gehad voor nieuwe technologieën en de manier waarop die voor de kunst kunnen functioneren. In het begin wist ik heel weinig over die interactieve media. Ik heb samen met enkele geïnteresseerden een denktankje opgestart. Door dit soort ontmoetingen moet het mogelijk zijn de know-how te verzamelen om in de toekomst zo'n interactief project op te starten. We proberen aan de resultaten van deze gesprekken enige ruchtbaarheid te geven. In mei nemen we in
De oplosbare vis
Pairon: Op dit ogenblik staat een nieuwe produktie op stapel met
Pauw wou zich enkel concentreren op de tekst, hoewel hij nauw betrokken blijft bij het project. Een 'vervanger' vinden was erg moeilijk. De keuze viel ten slotte op
Het stuk van Josse en Peter zal helemaal anders klinken en het is ook heel ander theater dan Antigone. Ik kies niet voor een bepaalde muzikale school, de muziek moet theatraal bruikbaar zijn. Zo'n muziek spreekt het publiek aan, hoewel ze zoals bij Brewaeys uiterst complex kan zijn. Ik houd niet van het romantische idee van het '
Daarenboven organiseer ik colloquia en workshops, een poging tot theoretische onderbouwing van de produktie van Walpurgis. Ze kaderen ook in mijn streven om mensen met elkaar in contact te brengen, die elkaar anders niet zouden ontmoeten. Ik heb de verantwoordelijkheid op mij genomen een internationaal informeel netwerk op te starten voor organisatoren, producenten en kunstenaars op het vlak van hedendaags muziektheater. In het buitenland gebeurt heel wat op dat gebied, maar de mensen kennen elkaar niet. Het resultaat van die informele contacten was een congres in juni in
Na de opname van Antigone staat er een tweede CD op stapel met historische opnamen van
'Opera' is een begrip dat een meervoud inhoudt, het gaat om de werelden van de muziek, het woord en het beeld die met elkaar geconfronteerd worden. Deze confrontatie gestalte geven in een dialoog met het publiek, dat is het uiteindelijke doel van Walpurgis.
Gunther Sergooris
KAAITHEATER
Nieuw adres:
foto:
Knack
Texts on his theatre-work
Een bundel essays
over het theaterwerk van
Teksten in Nederlands, Duits
en/of Engels. 206 blz., 350 Bfr.
Te koop in het Kaaitheater
en bij de boekhandel.
Een uitgave van: Kaaitheater (Brussel)
en
NOVELL
Kaaitheater wordt gesubsidieerd door het
Auteur Gunther Sergooris
Publicatie Etcetera, 1993-06, jaargang 11, nummer 42, p. 30-32
Trefwoorden pairon • walpurgis • antigone • opera • werelden • equipe • toenadering
Namen Afrika • Akenkaai 2 • Alexander Oliver • Amsterdam • Anne Teresa De Keersmaeker • Antigone voor CD • Antigone-project • Arnd Wesemann • BRTN • Bernard Foccroulle • Brabant • Brussel Tel. • Brussels Hoofdstedelijk Gewest • CD-I • De Munt • De Unie • Dirk Opstaele • Dirk van Dyck • Frankfurt • Gemeenschapscommissie • Gert Mattenklott • Gesamtkunstwerk • Hans-Thies Lehmann • Harry De Wit • Heidi Gilpin • Het Kaaitheater • Jan Fabre • Janny Donker • Johan De Boose • Josse De Pauw • Lukas Pairon • Marc Clémeur • Marcel Vercammen • Max Lorenz • Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap • Nederlandse • Parsifal • Peter Ver-meersch • Peter Vermeersch • Provincie • Rieks Swarte • Robert Mapplethorpe • Rotterdam • Ryszard Turbiasz • Suzanne Vindevogel • Theater Instituut • Theater am Turm • Théâtre National • Tom Jansen • Vlaamse Opera
Development and design by LETTERWERK