Kristel de Weerdt
'Ik ben er niet voor om het kindertheater onder te brengen in aparte kinderkunstencentra.'
Tien jaar lang was Kristel deWeerdt de motor achter het
In 1978 kwam Kristel de Weerdt als stagiaire van de
De Weerdt: Mijn eerste opdracht bij Stekelbees was het maken van een boekje over de voor- en nawerking bij de voorstellingen . Ik deed een onderzoek in acht scholen waar we gingen spelen en interviewde de directie en de leerkrachten voor en na de voorstelling. Met gegevens uit de interviews maakte ik de begeleidende brochures. Intussen was er binnen het kindertheater de discussie ontstaan over wie die voor- en nawerking moest verzorgen. Wij vonden dat dit moest gebeuren door de leerkrachten en de begeleiders aan wie wij uitgebreid informatiemateriaal gaven. Die methode doorbrak de geďsoleerde situatie van de groep, vonden we, en zou op termijn diepere gevolgen hebben.
Etcetera: Hoe kwam jij tot programmeren?
De Weerdt:
Etcetera: Vanwaar het idee om een festival te organiseren?
De Weerdt: In 1984 bestond Stekelbees tien jaar en we wilden dat vieren met een unieke gebeurtenis. We werkten aan een drieledig project: een festival, een uitgebreid onderzoek naar het
internationaal festival was voor Stekelbees een zware investering, zowel logistiek als financieel, daar we als rondreizend gezelschap niet gesubsidieerd kunnen worden voor een receptieve werking. In de praktijk is de balans steeds positief uitgevallen.
Gemengd publiek
Etcetera: Was er nood aan een internationaal festival?
De Weerdt: In
Etcetera: Welke doelgroep beogen jullie met het festival, kinderen of organisatoren?
De Weerdt: Een festival is niet direct een kindvriendelijke gebeurtenis, vind ik. Een kind heeft geen nood aan een reeks van tien voorstellingen in vier dagen. Die tien voorstellingen worden beter over een heel jaar gespreid. Toch zat het festival ten tijde van onze kindernamiddagen hoofdzakelijk vol met kinderen. De interesse van de professionelen is snel gestegen en kinderen noch ouders hadden een traditie om te reserveren. Op een bepaald ogenblik kreeg je een gekunstelde situatie waarbij de paar kinderen in de zaal als proefkonijnen werden geobserveerd. Het aangenaamst vinden wijzelf een gemengd publiek, met zowel kinderen als volwassenen, professionelen en gewone theaterliefhebbers . Naar zo'n gemengd publiek hebben we gestreefd door b.v. een aantal plaatsen vrij te houden voor kinderen. Die publieksverschuiving was niet toevallig maar een evolutie binnen het hele kindertheater. De belangstelling van het volwassen publiek is erg belangrijk geweest voor de opwaardering van het kindertheater.
Etcetera: De programmering van het festival verliep ongeveer parallel met de evolutie van de groep. Kan je dat even toelichten?
De Weerdt: Het festival omvat duidelijk twee periodes: voor en na '87. In de eerste periode waren er binnen de groep een aantal spanningen, uiteenlopende artistieke visies, ook aangaande het festival. Er werden heel wat vragen gesteld over de investeringen in de receptieve werking. De groep zag het eerder als een belasting dan als een verrijking. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een split waarbij een aantal mensen, zoals de
Er was ook een duidelijke en structurele taakverdeling: ik deed de programmering en de organisatie van het festival, Stef had de zakelijke leiding en Guy de artistieke; later is
Wisselwerking
Etcetera: In hoeverre was jouw programmering mee bepalend voor het artistiek beleid van Oud Huis Stekelbees?
De Weerdt: Door het feit dat je programmeert moet je een actieve interesse en een open houding hebben voor andere mensen, voor andere projecten, voor andere ideeën. Door dat veelvuldig contact praat je over andermans werk en stel je je eigen werk in vraag. Dat is wellicht het belangrijkste voor Stekelbees geweest: de open opstelling tegenover andere groepen, die collega's waren, geen concurrenten.
Ik vind ook dat het festival heeft bijgedragen tot de opwaardering van het kindertheater. Toeschouwers ervaarden kindertheater plotseling als een volwaardige kunst. Dat heeft ook met de tijdgeest te maken en met een aantal stromingen binnen het kindertheater.
Etcetera:
De Weerdt: De nauwste samenwerking die er ooit geweest is, was met
Binnen
Etcetera: Bestond er een wisselwerking tussen de programmering van de kinderzondagen en het festival?
De Weerdt: Ik denk dat we zonder de ervaringen van de kindernamiddagen veel moeilijker tot dat festival waren gekomen. De receptieve werking is echt de voedingsbodem geweest, vooral door het intense persoonlijke contact met de groepen. Zo heb ik b.v.
Kinderkunstencentrum
Etcetera: Waarom zijn jullie met de kinderzondagen gestopt?
De Weerdt : In Stekelbees hebben we voor de kindernamiddagen altijd een beroep kunnen doen op een uitgebreide vrijwilligersploeg. Maar stilaan werd het erg belastend op alle gebied. Wanneer een cultureel centrum iets dergelijks organiseert, zit dat ingebouwd in de structuur en de organisatie.
We kregen ook minder en minder publiek over de vloer, wat hoofdzakelijk aan onszelf lag omdat we onvoldoende en slechte promotie voerden.
Op dat ogenblik waren er in
onder de aangesloten groepen. In
Etcetera: Hoe prospecteer jij? Schuim je zoveel mogelijk festivals af Hoe ontdek je nieuwe groepen?
De Weerdt: Er zijn heel weinig interessante festivals omdat de meeste gebaseerd zijn op uitwisseling. Ook Stekelbees heeft zo'n aanbiedingen gekregen. Soms is dat wel verleidelijk. Mijn houding is steeds geweest om aan dergelijke praktijken niet toe te geven omdat je meestal om de verkeerde reden keuzes maakt. De programmering van de meeste internationale festivals is dus zelden boeiend. Soms biedt de off-programmering nieuwe perspectieven. Ik ga naar festivals om mensen te ontmoeten. Een festival heeft vooral een belangrijke ontmoetingsfunctie. Je ontdekt snel wie er in dezelfde richting denkt of je hoort over nieuwe projecten.
Wat ik het allerbelangrijkste vind, zijn de contactpersonen. In de loop der jaren hebben we in verschillende landen een heel netwerk uitgebouwd. Dat klinkt maffia-achtig maar is het niet. We kunnen onmogelijk in elk land intensief prospecteren, dat is te duur en te arbeidsintensief. Je kan je laten informeren door vakbladen, dat is één manier. Maar het is interessant is om je te laten inlichten door specialisten - organisatoren, theatermensen, perslui - van wie je weet dat ze op dezelfde golflengte zitten. Zo ga je veel gerichter prospecteren.
Vertrouwen en intuïtie
Etcetera: Hoe selecteer je uiteindelijk?
De Weerdt: In mijn programma is er telkens een aantal produkties geweest dat ik vooraf niet had gezien. Ik selecteerde op basis van vertrouwen in mensen en/of een idee. Dat risicovolle programmeren van onbekende produkten vond ik een belangrijk onderdeel van het festival omdat
Etcetera: Hoe oordeel je of een produktie geschikt is voor kinderen?
De Weerdt: Ik stel me nooit vragen over leeftijd. Het is aan de makers zelf om de leeftijd te bepalen. Wanneer de produktie toch te moeilijk blijkt voor kinderen of er zijn discussies rond, dan corrigeert zich dat vanzelf. Het ligt anders bij voorstellingen die in eerste instantie niet voor kinderen zijn gemaakt. Ik kijk op een intuïtieve en emotionele, bijna kinderlijke manier naar voorstellingen. Ik voel snel aan wat kinderen boeit. Het ligt niet altijd zo simpel. Ik heb ervaren dat de grootste barrière voor kinderen op het vlak van de taal ligt. Ze knappen af op de anderstaligheid of op de moeilijkheidsgraad van de eigen taal, zoals b.v. in
Etcetera: Waarin verschilt het kindertheater van tien jaar geleden met dat van nu?
De Weerdt: Vooral in de professionalisering. Er is een duidelijker functie verdeling. Ook de ontstaansgeschiedenis van een produktie en de thematiek is opvallend gewijzigd. Tien jaar geleden zaten we nog met de uitlopers van het vormingstheater en werd er hoofdzakelijk gewerkt vanuit improvisaties. Sporadisch werd er vanuit een bestaande tekst, een sprookje of kinderboek, vertrokken. De inbreng van een regisseur, een vormgever, een dramaturg was miniem. Geleidelijk ging de vorm via allerlei experimenten primeren. Terwijl momenteel naar een balans wordt gestreefd tussen vorm en inhoud. De accenten verschillen: de ene groep legt de klemtoon op muziek, de andere op beweging, op vormgeving, op tekst. Maar allen zoeken ze naar een conglomeraat van verschillende disciplines.
Een ander belangrijk verschil voor mij is dat vroeger theater gemaakt werd in functie van het publiek. Kinderen zaten met stress op school, dus werd daarover een produktie gemaakt. In de loop der jaren is de artiest belangrijker geworden. Hij maakt produkties vanuit een eigen noodzaak. Een regisseur, een schrijver, een dramaturg is geboeid door een idee en maakt een produktie. Het groeit van binnenuit en niet vanuit uiterlijke omstandigheden. Ik vind dat een heel goede evolutie.
Ten slotte is ook het publiek meegeëvolueerd. Kindertheater wordt ook door volwassenen gesmaakt als een volwaardig kunstprodukt.
Avant-garde
Etcetera: Heeft het
De Weerdt: We waren zeker geen achterlopers. We zijn er nooit bewust mee bezig geweest. We doen de dingen uit overtuiging, niet om louter avant-garde te zijn. In discussies dachten we eerder in termen van: 'Jij heb een andere mening dan ik' en niet: 'Jouw mening loopt achter op die van mij'.
Soms denk je wel eens dat je iets uitgevonden hebt. Als je achteraf terugblikt, blijken ook anderen ermee bezig en ligt de verklaring in een veel ruimer maatschappelijk gegeven.
Etcetera: Kan het
De Weerdt: Over het algemeen ligt de professionaliteit en de kwaliteit in
Etcetera: Hebben we
De Weerdt: Alweer een moeilijke vergelijking. In
Etcetera: Heb je zelf een evolutie ondergaan? Kijk je anders dan tien jaar geleden? Programmeer je anders?
De Weerdt: Ik sta sowieso onder invloed van andere mensen met wie ik woon of werk. De samenwerking met Guy,
Etcetera: Kijk je tevreden terug op tien jaar Stekelbeesfesti val?
De Weerdt: Volmondig ja. De uitdaging was er vanaf de eerste dag en is tot vandaag gebleven. Ook het nieuwe toekomstperspectief ziet er uitdagend uit: de nieuwe structuur van
Etcetera: Waarom verlaat je
De Weerdt: Mijn vertrek heeft niets te maken met de nieuwe structuur of de nieuwe ploeg van
Artistiek credo
Etcetera: Blijft het festival bestaan? Met behoud van de naam? Wie wordt je opvolger?
De Weerdt:
Etcetera: Wordt het festival in
De Weerdt: Ons aandeel in
Etcetera: Er is de laatste maanden heel wat te doen geweest rond 'kinderkunstencentra'. Heb je vanuit je achtergrond nooit de behoefte gevoeld om zo'n centrum te gaan leiden of uit te bouwen?
De Weerdt: Ik ben niet erg gewonnen voor het idee van de kinderkunstencentra omdat het kindertheater gescheiden wordt van het volwassenentheater en in aparte huizen gaat opereren. Ik vind het initiatief van het
Etcetera:
De Weerdt: Ik moet mezelf de tijd geven om na te denken, me niet vast te pinnen, om alles zo blank mogelijk te houden. Ik denk: 'Nu niet in het kindertheater'. Misschien heb ik na zes maanden wel heimwee. Maar als ik in het kindertheater wou blijven, had ik bij
Babel, Compagnie Piccolo Principi / Morini
Auteur Béa Migom
Publicatie Etcetera, 1993-02, jaargang 11, nummer 40, p. 30-33
Trefwoorden weerdt • kindertheater • festival • stekelbees • kinderen • receptieve • kindernamiddagen • bosch • etcetera
Namen Alain Platel • Als Stekelbees • Béa Migom • Crèche Band • Den Bosch • Duitsland • Engeland • Europese • Frankrijk • Franstalige • Gent • Greet • Hans van den Boom • Herwig De Weerdt • Hildegard De Vuyst • Hunting of the Snark • Italië • Johan Dehollander • Kristel De Weerdt • LOKV • La Cifra • La Maison • Mark Verstraete • Montréal • Nederland • New York • Nieuwpoorttheater • OHS • Op de Hoge Weg • Piccoli Principi • Pol Hoste • Sociale School • Speelteater • Stef Ampe • Stef en Hildegard • Stekelbeesfestival • Stekelheesfestival • Théâtre • Verdwijn • Victoria • Vlaamse • Vlaanderen • Vóór • Wim de Wulf • Zowel Stef
Development and design by LETTERWERK