Contract tussen kunstenaars en overheid
Het theater bij de Waalse buren(l)
De discussies over het theaterdecreet in
Dat is het geval in
'Sire, het
Dat besluit werd voor het
Voor het
Een uniform statuut voor de toneelkunst beantwoordt inderdaad op geen enkele wijze aan de realiteit in de beide taalgebieden. De ervaring heeft geleerd dat zij elk een eigen statuut nodig hebben.
De aanpassing van het statuut van 12 mei 1952 aan de situatie van de
Deze tekst is een uittreksel uit het
Het theater heeft zich altijd al in de paradoxale situatie bevonden dat het zowel de emanatie is van een individueel artistiek opzet als een schakel in de publieke identiteit van een natie. In die permanente spanning tussen de individuele expressie en de rol die de kunstenaar geacht wordt te vervullen in de 'polis', tegenover publiek en subsidiërende overheid, heeft het theater zich altijd in zijn sas gevoeld.
Het hoeft dus geen verbazing te wekken dat het theater, eind jaren '50 al, de federalisering aankondigt die wij vandaag kennen. Wel vreemd is dat het theater in deze tekst door de wetgever wordt voorgesteld als een maatschappelijk regulerende factor, een onderdeel van een grotere politieke constructie die zowel institutioneel als cultureel is. Na de communautarisering van de cultuur is de wetgever in de
Vandaag de dag gaan parlementaire interpellaties in de
Terug naar de situatie begin jaren '60. Het
En toch ontstonden toen, in 1969, de twee experimenten die aan de oorsprong zouden staan van het 'jeune théâtre' in de Franse gemeenschap: het Théâtre du Parvis van Marc Liebens en de
De
De belangrijkste wijziging was dat de
De opdrachten aan de erkende gezelschappen werden precieser en beter afgestemd op hun reële noden en mogelijkheden. De eerste minister-presidenten van de
voor cultuur, zouden in hun beleid ook een groot belang gaan hechten aan het tot stand brengen van een evenwicht in de verhoudingen en de uitwisseling tussen
Deze nieuwe politiek resulteerde onder
Het tienpuntenplan kreeg op 22 mei 1989 vorm van
De verantwoordelijkheid van de steden
Steden die in gebreke blijven op het gebied van de subsidiëring van cultuur, krijgen te maken met de
Tussenkomst in de infrastructuur
De infrastructuur valt onder de directe verantwoordelijkheid van de
Een receptieve opdracht aan de erkende theaters
Gezelschappen die niet over een eigen infrastructuur beschikken, moeten worden uitgenodigd door de erkende theaterhuizen. Enkele theaters hadden zich al geprofileerd als 'lieu public' en nodigden produkties uit die niet in eigen huis waren gemaakt, maar sommigen hadden zalen en middelen gemonopoliseerd. Daar wou deze maatregel tegen ingaan, om zo nieuwe creaties mogelijk te maken.
Moratorium op het ontstaan van nieuwe groepen
Buiten de 37 erkende professionele gezelschappen, weigert men nieuwe gezelschappen op regelmatige basis te subsidiëren.
De gevolgen van deze budgettaire maatregel worden enigszins verzacht door de voorgaande. De maatregel werd door
Het programmacontract
Met de professionele theaters die een toelage krijgen van 3 miljoen frank of meer, wordt een programmacontract afgesloten voor 3 of 4 jaar. Meestal aanvaardt de overheid de artistieke opdracht die het gezelschap zichzelf heeft gesteld. De
De
Sanering van de schuldenlast van de theaters
Dit saneringsplan wordt voorgelegd door de theaters en goedgekeurd door de
Subsidies (in miljoenen)
ERKENDE GEZELSCHAPPEN 543
Théâtre National de Philippe Van 149,3
la Communauté Kessel
française de
Atelier Théâtral de Armand Delcampe 39,87
Louvain-la-Neuve
Rideau de Bruxelles Jules-Henri Marchand 39,115
Martine Renders
Théâtre des Galeries Jean-Pierre Rey 32,03
Théâtre Varia Philippe Sireuil 30,895
Théâtre de la Place Jean-Louis Colinet 22,07
Nouveau Théâtre de Henri Ronse 19
Théâtre de Poche Roger Dohmani 17,50
Théâtre de l'Ancre
Centre Dramatique Michel Tanner 15,360
LIennuyer
Théâtre 140
PlanK Frédéric Flamand 12,355
Comédie Claude Volter Claude Volter 10,5
Ensemble Théâtral Mobile Marc Liebens 9,655
Compagnie Yvan Baudouin Yvan Baudouin 7,6
Théâtre de la Balsamine Martine Wijckaerts 7,6
Baladins du Miroir Nele Paxinou 7,5
Les Formes Spirituelles Alain Populaire 6
Théâtre de l'Equipe Jean Frosel 5,6
Théâtre de la Vie Herbert Rolland 5
Théâtre Arlequin José Brouwers 4,2
Théâtre Océan Nord Isabelle Pousseur 3
Groupov Jacques Delcuvellerie 3
Francine
Théâtre de l'Eveil
Théâtre de l'Etuve
Théâtre de Quat'sous Roland Ravez 1,5
Comédiens associés
Théâtre du Sygne Elvire Brison 1,5
Théâtre du Grand Midi Bernard Damien 1,5
Théâtre de
Fondation Jacques Gueux Richard Kalisz 1
Théâtre du Veaudeville Jean-Michel Thibault 0,8
Centre de Variétés Roger Dar ton 0,6
Af± YA/allr»niV
Cirque Divers Michel Antaki 0,6
KINDER- EN JEUGDTHEATER 76,4
THEATRE-ACTION 28,9
DIALECTTHEATER, SEMI-PROFESSIONEEL 16,9
UNIVERSITAIR OF AMATEURTHEATER
PROMOTIE, SPREIDING, FESTIVALS 24,125
aantal directeuren een taktiek geworden om een verhoging van subsidie te bekomen of om het gecreëerde deficit te laten bijpassen door de overheid. Door deze regeling werden de theaters verplicht binnen een vastgestelde budget hun financiële situatie te saneren.
De benoeming van een intendant
Een intendant werd aangesteld, met name
Overleg tussen de Gemeenschap en de theaters
Op dit ogenblik bestaat er nog geen permanente structuur voor dit overleg.
d'Aide aux
Deze commissie vervangt de Commission du
De adviezen van deze commissie zijn niet bindend, maar de minister legt ze zelden naast zich neer. De beoordeling van de subsidie-aanvragen en het advies worden niet bekend gemaakt.
Budgettaire maatregelen
Van 1988 tot 1991 werd het theaterbudget verhoogd van 645 miljoen tot 775 miljoen frank.
Eind dit seizoen lopen de eerste programmacontracten ten einde en beginnen de onderhandelingen over de toekomst-na-het-contract. Dan zal duidelijk worden of deze nieuwe politiek inderdaad de vruchten afwerpt waarop iedereen had gehoopt. De belangstelling van de buurlanden voor dit nieuw soort relatie tussen de culturele wereld en de overheid is alvast verheugend.
Benoît Vreux
Vertaling en bewerking: Johan Wambacq
Auteur Benoît Vreux
Publicatie Etcetera, 1992-12, jaargang 10, nummer 39, p. 26-28
Trefwoorden théâtre • waalse • besluit • gemeenschap • wetgever • theaters • gezelschappen • erkende • statuut
Namen Alain Mébirouk • Andrée Gofinet • Atelier Sainte Anne • Banlieu • Belgique • Belgische • België • Belgïe • Bernard Anselme • Bernard Debroux • Brusselse • Centre Théâtral de Namur • Conseil Supérieur de l • Crépuscule van Philippe Sireuil • De Commissie • De Commission • De Conseil • Etcetera • Franse Gemeenschap • Franstalige • Gemeenschappen • Groupe Animation Théâtre • Guy Pion • Jacques Fumière • Jeune Théâtre • Jo Dekmine • KVS en de Munt • Koninklijk Besluit • Laboratoire Vicinal van Frédéric Baal • Landrain • Maison • Marcel Del-val • Marcel Delval • Michel Dezoteux • Michel Jaumin • Nederlandstalige • Parlement • Parvis en de Vicinal • Paul Deranne • Plan K • Projets Théâtraux • Rapport au Roi • Staatshervorming • Stad Brussel • Sud-Luxembourg • Théâtre du Parc • Valmy Féaux • Vlaanderen • Waalse Executieve • Waalse Gemeenschap • Wallonië
Development and design by LETTERWERK