Hoezo repertoire?
De strijd tegen de artistieke ijstijd
Waarom is toneel zo moeilijk levend te krijgen en te houden zodra het binnen de vorm van een repertoiregezelschap gemaakt wordt? Volgens
In 1977 ging niemand in Amsterdam kijken naar repertoiretoneel. Althans niemand die ik kende, en ikzelf ook bijna niet.
Na de
Het deel van het toneelpubliek dat de
Wie zich in het theater politiek correct wilde vermaken kon terecht bij de groepen die de klassenstrijd tot uitgangspunt gekozen adden. Ik hield er niet van; het gebrek aan een spannende theatervorm en enige dubbelzinnigheid of geheim in de inhoud vond ik onverdraaglijk. Het was een standpunt datje slechts fluisterend kon belijden; voor linkse intellectuelen was gebrek aan vertrouwen in de politiek als middel om de wereld te verbeteren een anathema.
De theaters waar ik veel kwam behoren nu vrijwel tot het verleden: op de eerste plaats
Brand
En bij zo'n gezelschap ging ik in 1977 werken. Ik was nog niet binnen, of het monumentale, neo-gothische pand waarin het was gevestigd brandde tot de grond toe af, de produktie waaraan werd gewerkt werd na twee weken repetities stopgezet omdat de regisseur het niet meer zag zitten, en acteurs en leiding sleepten elkaar voor de rechter om hun twisten te laten beslechten, wat natuurlijk niet lukte.
De artistieke leiding van het gezelschap was op sterven na dood. Het enige lid dat kon bogen op jeugdig elan had zich ter bezinning langdurig teruggetrokken op de
Deze terugblik dient niet uitsluitend mijn nostalgie, mijn
Tekst overal vandaan
Mijn keuze voor repertoire toneel, voor dit besmette gebied met zijn meestal vreselijke voorstellingen, werd bepaald door mijn liefde voor teksten. Tekst als basis voor thea-
ter. Tekst overal vandaan, 'vanaf de
Theater hoeft zich ook niet te beperken tot teksten die voor het toneel geschreven zijn.
Vijftien jaar geleden schoot het meeste repertoiretoneel te kort bij het vinden van een relevante vorm voor de teksten en het 'alternatieve' toneel had voor die teksten weinig belangstelling. Die situatie is veranderd; iedereen put met enthousiasme uit het wereldrepertoire. Wat het repertoiretoneel van het andere toneel onderscheidt, is geen principieel verschil, maar vooral een kwestie van schaal, structuur en organisatie.
Groot
Een repertoiregezelschap heeft de mogelijkheid om in grote zalen, voor een (in principe!) groot publiek, in een grote vormgeving, met een grote bezetting te spelen. Het is een plek waar een Shakespeare niet is bewerkt om hem met vijf acteurs te kunnen spelen, en een Grieks koor bestaat uit meer dan één persoon. Het zegt niets over de intelligentie of de kwaliteit van de interpretatie, het is een fysiek gegeven, dat er ruimte is.
Dat heeft consequenties voor de vorm. Waar in een kleine zaal een directe overdracht van emotie mogelijk is, moet in de grote zaal die emotie geabstraheerd worden, wil het publiek die emotie kunnen herkennen en ervaren. Opera is waarschijnlijk de beste leerschool en inspiratiebron voor de toneelmaker die zich in de grote zaal wil manifesteren: alleen kunstmatigheid werkt. In de kleine zaal kunnen acteurs bewegen, het grote toneel eist choreografie voor spelers en ruimte. In de kleine zaal kun je praten of spreken, in de grote wordt tekst georkestreerd.
Het grote toneel is daarom ook geschikt om de verbindingen met andere kunstvormen te onderzoeken: dans, muziek, beeldende kunst. Als dat weinig gebeurt, komt dat doordat geen repertoiregezelschap in Nederland --met uitzondering van Erik Vos'
Er is geen ruimte die de identiteit van de groep vertegenwoordigt -- alleen avond aan avond een ander toneel, van andere afmetingen, op een andere plek in het land, waar vormgeving en belichting dagelijks min of meer adequaat aangepast moeten worden.
Een repertoiregezelschap is georganiseerd als een bedrijf: naast de artistieke medewerkers staat een apparaat en daarin werken meestal mensen die gebaat zijn bij continuïteit. Zij zullen risico's het liefst vermijden. Om het gezelschap heen staan schouwburgdirecteuren, mensen die bij voorkeur anderhalf jaar vooruit willen weten dat hun huis vol zit met een door abonnementen bijeengehouden publiek: ook zij willen zekerheden. Een groot deel van het publiek is geïnteresseerd in resultaat, niet in onderzoek. En bij mislukkingen staat de calvinistische Nederlandse mentaliteit garant voor de mening, dat geld dat aan kunst besteed wordt sowieso in het water is gegooid.
Allemaal factoren die maken dat het nemen van risico's de achilleshiel is van een repertoiregezelschap. Ook hier is het vooral een kwestie van schaal, want als bij een groot gezelschap een voorstelling op zijn bek gaat, klinkt de klap luider en zijn de financiële consequenties heftiger dan bij een kleine groep in de marge.
Een gezelschap moet zich dus zeer sterk maken om zijn vrijheid op te blijven eisen en de risico's te nemen, die voor zijn artistieke ontwikkeling noodzakelijk zijn. Zelfcensuur is het grootste gevaar, maar ook het herhalen van een succesformule, of het door blijven spelen van voorstellingen die wel een publiekssucces zijn maar die artistiek niet deugen, en het vermijden van conflicten, en kliekvorming. Angst, de wens om te behagen en de drang om te consolideren spannen samen om elk repertoiregezelschap in het hokje van de zekerheden te duwen. En op het moment dat het daar zit, treedt - weer - de artistieke ijstijd in.
Dan wordt het weer tijd voor een actie Tomaat.
Auteur Janine Brogt
Publicatie Etcetera, 1992-12, jaargang 10, nummer 39, p. 14-15
Trefwoorden repertoiregezelschap • repertoiretoneel • toneel • werkteater • teksten • tomaat • brogt • janine
Namen Actie Tomaat • Amsterdamse • BBC-uitvoeringen van Shakespeare's • Brook • Camera Obscura • Chevrolet • Concertgebouw • Dames- en He-rentoneel • Dames- en Herentoneel • De Appel -- • Europese • Franz Marijnen • Geniet van Schubert • Gerardjan Rijnders • Globe • Grieken • Handke • Het • Janine Brogt • Joe Chaikin • Kampnagel Internationale Kulturfabrik Hamburg • Kattegat • Kleist • Kwartet van Muller • Mahabharata van Carrière • Mickery • Nederlandse Antillen • Newyorkse Performance Group • Personal • Publiekstheater • Schönberg • Shaffy • Spalding Gray • Tenjo Sajiki • Three Houses on Rhode Island • Toneel van Ivo van Hove • Toneelgroep Amsterdam • Tsjechov • Tweede Wereldoorlog • Werkteater • Wooster Group • Woyzeck • Zuidelijk
Development and design by LETTERWERK