'
Het gebeurt niet zo vaak dat theatergroepen zelf een theoretisch discours organiseren waarin het kader van een dramaturgische fundering van één enkele voorstelling overstegen wordt en een globale werking bespreekbaar wordt gemaakt. Als dit gebeurt, ervaart men dat als een verheugend feit: met het publiceren van
Passie
Wanneer men de twee boekjes naast elkaar legt, springen een aantal thema's in het oog, die m.i. tot de kerndiscussiepunten behoren van wat er vandaag in het kinder- en jeugdtheater aan de hand is.
In
In
De beste pedagogie is wellicht deze - en dit geldt in feite voor zowat elk menselijk bedrijf -die 'zichzelf vergeet'. De meest intense leermomenten en -ervaringen doen zich voor wanneer mensen (in dit geval volwassenen en kinderen) samen op een gepassioneerde wijze met iets bezig zijn, waarbij alle vooraf bedachte concepten of na te komen opdrachten naar het achterhoofd verschuiven en de betrokkenen meegesleurd worden in de stroming van het aan de gang zijnde proces.
Het is waarschijnlijk niet toevallig dat
De dramaturgie die uit dit nieuw soort artistiek bewustzijn in het kindertheater gegroeid is, wordt in
Vragen
Wanneer we op zoek gaan naar de samenhang tussen de onmiskenbare artistiek-dramaturgische vooruitgang van het kindertheater zoals deze in de vermelde artikels aan het licht komt, én het organisatorische kader waarin dat kindertheater zich vandaag ontwikkelt, dan blijkt die samenhang niet (meer) te bestaan. Klein Gesch ut lezende, ontkomt men niet aan de indruk dat de organisatorische structuur van het huidige kindertheater de artistieke ontwikkelingen niet gevolgd is, achterloopt en binnenkort - indien er geen nieuwe organisatorische modellen ontwikkeld worden - de artistieke vooruitgang zal afremmen.
In verschillende artikels in
Achter de schermen van het kindertheater is reeds een tijdje een discussie aan de gang over het oprichten van kinderkunstencentra (waar zowel voorstellingen gemaakt als vertoond zouden worden), met name in Gent,
- wordt er niet te veel gedacht 'naar analogie met' de 'kunstencentra' zoals ze nu binnen het volwassenentheater worden opgebouwd?
- moet naar de overheid toe niet een variëteit van modellen gesuggereerd worden i.p.v. in de vier steden gelijkaardige structuren te gaan ontwikkelen? Een overheid kiest sowieso steeds voor uniformiteit, omdat dat voor haar 'gemakkelijker te hanteren' is; een artistieke praktijk kan echter slechts ten volle gedijen als zij haar eigen werkvorm kan ontwikkelen, hoe grillig en niet-inpasbaar die ook is.
- is er bij het lanceren van de idee 'kinderkunstencentra' niet opnieuw verwarring ontstaan tussen de noden van hen die voorstellingen organiseren of presenteren enerzijds en van diegenen die zelf produkties maken anderzijds? Met uitzondering van het
Als deze kinderkunstencentra ook voorstellingen gaan produceren, rijzen er echter nog andere vragen: uiteindelijk is het aantal kunstenaars dat op een interessant professioneel niveau in
Het denken over theater moet, steeds een 'geïntegreerd denken' zijn, een denken waarin dramaturgische of artistieke vragen een intense binding aangaan met organisatorische, produktionele kwesties, en zelfs met de algemene positiebepaling van het kindertheater in de maatschappelijke context.
Deze context is er o.a. één van een voortschrijdende commercialisering van de kindercultuur. De op te richten centra zullen zich bijgevolg ook over 'maatschappelijke' vragen moeten buigen: zien zij het theater als een medium dat 'reproduceert' en 'voer levert om kinderen bezig te houden', of is het theater een plek waar kinderen/ jongeren geconfronteerd worden met een authentieke creativiteit, met een gepassioneerd bezigzijn met dit medium? De vorm die deze kinderkunstencentra moeten aannemen, wordt in hoge mate bepaald door het antwoord op dit soort vragen.
Marianne Van Kerkhoven
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1992-05, jaargang 10, nummer 38, p. 13
Trefwoorden kindertheater • organisatorische • geschut • kinderkunstencentra • artikels • klein • jeugdtheater • artistieke • vragen • intense
Namen An-Marie Lambrechts • Anne Brumagne • Antwerpen • Barbara Wijckmans • Beursschouwburg • Brussel • Cultureel Centrum van Hasselt • Dirk Pauwels van Nieuwpoorttheater • Eva Bal • Gentse • Grondbeginselen • Guy Cassiers • Jeugdtheater • Kindertheater • Klein Geschut • Klein Verzet • La Cifra • Nederlands Theaterinstituut en De Bundeling • Oda Van Neygen • Oud Huis Stekelbees • Parade • Vlaanderen
Development and design by LETTERWERK