Opera tussen barok en (post-)modern
Sleur, traditie, consumptietheater, daar heb ik een hekel aan, dixit
"Ik heb altijd grote liefde gekoesterd voor de muziek en die omvat logischerwijze ook de opera. Daarnaast ben ik altijd geboeid geweest door het theater. Toch was ik in mijn jeugd geen opera-fan. Ik stond toen verder van de opera af dan van de muziek en het theater. Van kindsbeen af was ik gefascineerd door de wereld van het orgel : ik wilde Bach spelen. Op het conservatorium werd mijn muzikale horizon vernieuwd door de initiatieven van
Als musicus hebt u zich vooral ingelaten met barokmuziek en hedendaags werk.
"Als organist was ik vanzelfsprekend bezig met de barokmuziek, en het centrum van het centrum van mijn belangstelling was en is Bach. Ik heb ook een grote interesse voor muziek die ouder is. Wat het hedendaags repertoire betreft, ben ik als organist wel een buitenbeentje. Ik heb op verschillende festivals gespeeld, heb veel hedendaagse componisten ontmoet en heb een tachtigtal nieuwe werken vertolkt, gaande van
Ik heb uit die ervaringen vooral geleerd hoe relatief een partituur is. De componisten stellen je eisen die in feite niet in de partituur te lezen staan. Dus moet je met die partituur op een heel merkwaardige manier gaan omspringen. Je moet spelen wat er staat, daar kan je niet om heen, maar je moet het uitgeschrevene niet zien als doel op zich maar als een middel. Ik begin een nieuw stuk in te studeren zonder de raad van de componist te vragen. Ik ontcijfer het en worstel met de tekst, want hedendaagse muziek levert dikwijls grote moeilijkheden op. Zo bereik ik een eindstadium. Dat is nooit perfect, want bij de hedendaagse muziek bereik je de perfectie zo goed als nooit. Ik ervaar het als volgt : bij de hedendaagse muziek bestaat er een stuk utopie, zowel op het gebied van het instrument als op het gebied van de vertolking. Je moet daarmee rekening houden, je moet kunnen zien waar er iets onmogelijks gevraagd wordt en dan durven een eigen beslissing te nemen.
Als ik achteraf bij de componist ga, merk ik vaak dat hij niet direct op mijn vragen kan antwoorden omdat hij met heel andere problemen bezig was. Toen ik
Deze manier van werken heeft me iets fundamenteels geleerd. Een principe dat niet alleen geldt voor de hedendaagse muziek, maar dat mij later bij mijn benadering van de oude muziek ook zeer goed van pas is gekomen. Ik geloof trouwens dat het evenzeer zijn nut kan bewijzen in verband met de opera."
Hebt u bepaalde muzikale voorkeuren ?
"Ik hou van muziek die persoonlijk en creatief is. Ze moet ook goed gemaakt zijn, getuigen van vakmanschap. Ik ben niet erg gesteld op minimale muziek, die al te dikwijls baadt in zelfgenoegzaamheid. Maar wat me al even sterk irriteert is de genoegzaamheid die je vindt bij componisten voor wie enkel de complexiteit telt. Ik bevind me dus ergens in het midden, zodat het geen wonder kan heten dat
Rijst voor een orgelspeler niet het gevaar dat hij zich opsluit in een te beperkt repertoire?
"Zonder enige twijfel. Zelf heb ik altijd nood gehad aan andere muziek en omdat ik alle vormen van muziek wilde leren kennen en analyseren heb ik gekozen voor de pedagogie. Ik heb er nu vijftien jaar onderwijs opzitten, eerst in
Sedert 1980 geef ik ook les aan het
Dan is het werk van
"Vanzelfsprekend. Hij heeft bijgedragen tot een renaissance van het genre. Aan zijn produkties heb ik trouwens geregeld meegewerkt. Zo schreef ik een artikel voor het programmaboek van
Natuurlijk brengt deze taak mijn carrière als muzikant in gevaar, maar daartegenover staat dat de opera mij wellicht zeer zal verrijken. Ik ben competent op muzikaal gebied, maar bespeur bij mezelf nog grote lancunes op dat van het theater en de stem. Al doende leert men, en leren dat is wat ik wil. Vechten voor de Munt, alleen om te kunnen zeggen dat ik er directeur van ben, zou ik niet gedaan hebben."
Welke zijn de problemen van de opera vandaag ? Moet men het repertoire uitzuiveren, zoals
"Tot op zeker hoogte kan ik dat onderschrijven. Alleen is het zo dat dat handvol werken niet steeds hetzelfde zal zijn. Er is nog veel ruimte voor ontdekking en voor nieuw werk. Persoonlijk heb ik in de jaren tachtig
In de jaren tachtig hebben we Mozart leren beluisteren vanuit een totaal nieuwe optiek. We hebben geleerd, niet dat hij de romantiek aankondigde (wat de traditionele zienswijze is, à la von
Een nieuwe benadering van Rossini wil misschien zeggen dat zijn opera s moeten gezongen worden door zangers die zich in het barokgenre gespecialiseerd hebben ?
"Barokzangers moeten hun repertoire uit en de opera in. Dat is momenteel hun belangrijkste probleem, want ze hebben een techniek die beter past bij salonmuziek dan bij barokopera die thans wordt opgevoerd in een zaal met duizend toeschouwers. Voor die zan- gers gaat het om een nieuwe uitdaging."
In de Munt hebben we een paar seizoenen geleden
"Ik vond dat die opvoering van veel competentie en ook van verbeelding getuigde, maar ik wil wat anders.
Als u barokopera's programmeert, zult u dan het orkest van de Munt gebruiken ?
"Ik ben niet dogmatisch, dus kan ik voor sommige werken het orkest best gebruiken. Voor Monteverdi echter ben ik radikaal : die moet op oude instrumenten. Ik wil die vraag geval per geval beantwoorden, met een voorkeur voor oude instrumenten, dat spreekt. In de eerste seizoenen wil ik vooral
Wat is de positie van de hedendaagse opera ?
"Ik heb uitgesproken voorkeuren : ik houd van
Sommige postmodernen accepteren alles, alsof er geen criteria bestaan, alsof we niet moeten kiezen. Dat kan ik niet onderschrijven. Wat mij boeit, is dat elementen uit het verleden kunnen worden gebruikt om de toekomst mee uit te tekenen. Als dat inderdaad gebeurt, moeten we echter dubbel voorzichtig zijn."
Hoe ziet u dat concreet ?
"Ik zal een voorbeeld geven : ik wil graag een barokopera tegenover een hedendaags werk plaatsen. De barokopera moet een nieuwe context vinden. Uit die confrontatie met dezelfde stof, maar in een nieuwe vorm, moet de baroktekst een nieuwe energie putten. Het zal een dialoog worden tussen heden en verleden."
Eén van de grote moeilijkheden bij het hedendaagse repertoire is dat vele nieuwe opera's, die volstrekt valabel zijn, na hun creatie in het niet verdwijnen.
"Dat vind ik zeer frustrerend. Daarom wil ik nieuwe opera's co-produceren, zodat ze een tijd op het repertoire kunnen blijven en ook op verschillende plaatsen getoond kunnen worden. Co-produkties lijken me niet aangewezen voor een nieuwe
Johan Thielemans
Auteur Johan Thielemans
Publicatie Etcetera, 1990-09, jaargang 8, nummer 31, p. 30-32
Trefwoorden barokopera • opera • berio • boesmans • hedendaags • partituur • munt
Namen Anne Dupont • Archeologie • Bach-fanaat • Bemard Foccroulle • Berg • Berio • Brussel • Cosi Fan Tutte van • Debussy • Don Carlo • Een Mozart • English National Opera • Ensemble Théâtral Mobile • Fa Si • Fanfare • Franstalige • Gerard Mortier • Giulio Cesare van Händel • Henri Pousseur • Herrmann of van Chéreau • I.N.S.A.S. • Italiaanse • Janaçek • Karajan • Karl Ernst Herrmann De Munt • L'Incoronazione di Poppea • La Clemenza • Living Théâtre en Grotowski • Londen • Luc Bondy • Luik • Lully-opera • Mo-zart • Moderniteit • Muntschouwburg • Oliver Herrmann • Orfeo van Herrmann-Cambreling • Purcell en Monteverdi • R.H.I.T.C.S. • Rossini en Donizetti • Ruthwalz • Sellars • Sireuil • Stravinsky • Traviata • Van Kessel • Verdi of Wagner
Development and design by LETTERWERK