ETCETERA
Driemaandelijks tijdschrift over theater en aanverwante disciplines. Verschijnt 15 maart, 15 juni, 15 september en 15 december
Omslag
Een man alleen -De
Hoofdredactie
Hildegard De Vuyst, Erwin Jans, An-Marie Lambrechts, Johan Thielemans, Klaas Tindemans, Marianne Van Kerkhoven Secretariaat Dirk Verstockt
Aan dit nummer werkten mee
Eindredactie
Erwin Jans Rud Vanden Nest Hildegard De Vuyst
Zetwerk, vormgeving en lay-out
Theaterpublikaties vzw
Advertentiewerving
Drukwerk
Abonnementen
kunnen ingaan bij elk nummer; een jaarabonnement (4 nummers) kost 780 fr. of fl. 45 (
ETCETERA
Driemaandelijks, nummer 31, jaargang 8, september 1990 IN DIT NUMMER
Een lege plek om te blijven
Wat is er van de werkplaatsen ? Bijna tien jaar lang zijn ze de voedstermoeders geweest van het jonge theater in
De danser als sculptuur
Dansfotografie verschilt wezenlijk van theaterfotografie. De danser gebruikt zijn lichaam als instrument. Hij schept zijn eigen ruimte. Hij draait rond, cirkelt, wentelt en ontsnapt aan ieder vast gezichtspunt. De dansfotograaf moet de scène op om in dialoog te treden met dit dansende lichaam.
Het spook van de opera
Opera lijkt aan een tweede jeugd toe. Is er dan toch enige beweging te krijgen in de logste, conservatiefste en duurste aller podiumkunsten ? Een portret van vier 'spookjagers':
Een vrouw wilde slechts één kind, maar kreeg er vijf. Omdat ze van haar man houdt, zet ze haar vijfling op straat. Er rest de vijf, volwassen kinderen, niets anders dan te wachten op haar 'die het wachten waard is'. Een theatertekst van de
Kroes
Theater is de ruimte van het andere. Van het verschil, omdat het zich niet voegt naar de norm en tegen de wind in loopt. Van het onmogelijke, omdat het voorbijgaat aan wat tot evidentie gestold is en zoekt naar het onkenbare. Van de droom, omdat het niet schaatst in lange lijnen, maar zich verliest in fronsen, plooien, kroeshaar. Van de grens, omdat het niet stopt bij wat meetbaar is, maar peilt naar het nog niet genoemde. Van de ander, omdat het ons confronteert met de verwante vreemde die onze tastende blik weerkaatst.
De opera geeft ruimte aan het andere. Schaamteloos. Passies, lijden en sterven. Eros en thanatos. Aan de grenzen van het aannemelijke voorbij. Het is een ruimte die afgelijnd wordt door allerlei codes, technische vereisten, organisatorische principes, repertoriële armoede, financiële rijkdom. Het operadossier in dit nummer onderzoekt welke bewegingsvrijheid daarin nog mogelijk is. Het kunstencentrum is het laboratorium van het andere. De smeltkroes van nieuwe stof en andere legeringen. Het observatorium voor wat normloos, ongetekend en losbandig is. Het kunstencentrum keert het theater binnenste buiten, spoelt het al te dunne door, boort nieuwe bronnen aan.
En verder ook nog in de
ETCETERA
is een uitgave van Theaterpublikaties vzw Verantwoordelijke uitgever Alex Mallems,
Redactie en administratie
Anspachlaan 141-143, 1000
Publicatie Etcetera, 1990-09, jaargang 8, nummer 31, p. 1
Trefwoorden carpe • nummer • heleen • verburg • opera • hildegard • vuyst • kunstencentrum
Namen Arca • Bernard Foccroule • Beursschouwburg • Brussel • CJP • Carpe • Chris Lodewyckx • De Dansende Derwisjen • De Vlaamse Opera • Dienst Cultuur Promotie Naamsestraat • Dirk Lauwaert • Emilia Galotti • Etcetera • Festival • Heleen Verburg • Het Gebeuren en Gelezen • Hilde Van Nijen • Hove • Indruk Gent • Jan Van Vlijmen • Jevgenij Onegin • KB-rekening • Kaaitheater • Kroniek • Leliestraat • Losse • Luc Emiel Roman • Luk Van den Dries • Maarten Van Steenbergen • Marc Clémeur • Mark De-putter • Mark Deputter • Mevlevi • Mevrouw Smit • Nederlandse • Nieuwpoorttheater • Sigrid Bousset • Stuc-pro-grammator • Tom Blokdijk • Vereniging Foto CM • Vlaanderen • Was Het Wachten Waard
Development and design by LETTERWERK