Bourdet en film
Bourdet en film
Het theater van Bourdet wordt gevoed door ontleningen aan andere praktijken. Op het vlak van het schrijven is dat het boulevardtheater. De 'mindere', 'volksere' vorm levert nieuwe energie voor het theater van de '
Ik heb altijd aangevoeld dat deze opening naar een niet-universitair publiek de reden is geweest van Bourdets belangstelling voor een cinema-esthetiek. Zijn scenografie ontleent veel aan de film, soms letterlijke citaten. Bijvoorbeeld in Brittanicus waar de toneelopening als het kader van een camera functioneert.De acteurs zijn in een kamer aanwezig, waarvan de camera slechts een deel kan zien. Het andere deel dat bij een filmbeeld impliciet blijft, wordt gesuggereerd door een ingenieus spel van geluiden: voetstappen, deuren, kletterende schoenen op trappen. De acteurs acteren dus in een onzichtbare, imaginaire ruimte.
In Les Bas-Fonds was het filmcitaat terug te vinden in de betonnen concreetheid van de overloop in een vervallen torengebouw. In
In
Deze hele vormelijke esthetiek liep ten slotte inhoudelijk uit op
Meteen geeft dit aan dat het hyperrealisme van Bourdet een filter is, want het gaat niet terug op de realiteit maar op de
Zo kwamen de meeste van Bourdets idealen in het filmcitaat samen: het zorgde voor een directe leesbaarheid, want het greep terug naar een collectief geheugen dat typisch is voor de twintigste eeuw, en vond zo vanzelf een breed publiek; het leverde een erg herkenbare esthetiek op, waarbij het theater altijd werkte als een lichte verheviging, een speelse vervreemding. Het was wonderlijk genoeg zo authentiek 'van het theater' dat men op geen enkel ogenblik dacht dat Bourdet gefrustreerd rondliep als filmregisseur zonder mogelijkheden. Neen, dit was een theaterregisseur die een register aan zijn eigen medium had toegevoegd.
Johan Thielemans
Auteur Johan Thielemans
Publicatie Etcetera, 1988-12, jaargang 6, nummer 24, p. 27
Trefwoorden bourdet • filmcitaat • bourdets • citaat • franse • film • strategie • esthetiek • camera
Namen Amerikaans • Californië • Franse • Gabin • Gildas Bourdet • Kultuur • Le Pain Dur • Les Crachats de la Lune • Marcel Carné • Station Service • Vilar • Volkse
Development and design by LETTERWERK