Niets te vertellen en toch vaak mooi
Peter Sellars: het woord en de daad
Foto Eric Peustjens
Na zijn stormachtige doorbraak in de
Hij zegt dat hij een intense afkeer heeft van regisseurs die de actie van klassieke stukken naar de tegenwoordige tijd verleggen -- "updating", foei! Als je het lijstje van zijn eigen regies nakijkt, merk je dat hij zelf Sofokles' tragedie
Woord en daad, ze schijnen bij de spreker, Peter Sellars, weinig met elkaar te maken te hebben. Laten we nog even verder luisteren naar deze innemende polemist, en bevlogen enthousiasteling. Hij zegt dat hij Nixon als een held beschouwt, maar wat we in
Hij zegt dat hij moet lachen met die
Hij zegt dat elke vertoning anders is, en dat onder de invloed van het werk na de première de vertoning er vaak helemaal anders uitziet, dat ze zelfs een andere betekenis kan krijgen, maar als je naar verschillende opvoeringen gaat kijken, merk je dat alles aan zichzelf gelijk blijft.
Hij zegt op de
Hij zegt dat 'echte' componisten het altijd hebben over het wel en wee van naties, en dat
Als deze merkwaardige discrepantie tussen commentaar en werk zich bij een
Punk
In de kunst geldt een gouden regel: alleen wat er in een tekst, op een doek, of op een toneel gebeurt, is belangrijk. De woorden van de makers zijn randverschijnselen, die soms tonen dat iemand zichzelf scherp ziet, en die al even goed een schril licht kunnen werpen op de blindheid van de maker tegenover zijn object. In dit laatste geval is het constateren van de misvatting interessant, of leuk. Maar de constatering kan een waardeoordeel over het object niet vervangen. In een tijd waar het interview met kunstenaars bangelijke proporties heeft aangenomen, moet dat vaak herhaald worden.
Het object dus. Of Peter Sellars als regisseur. Bij zijn theaterarbeid moet men twee elementen gescheiden houden: de interpretatie en de technische prestatie. Bij de behandeling van teksten zocht hij een invalshoek, waardoor die oude teksten een onmiddellijke werking kunnen uitoefenen op een hedendaags Amerikaans publiek. Op die manier krijgt de nieuwe lezing iets tegendraads en gedurfds. Het sluit ook nauw aan bij Sellars "bekentenis" dat hij geen verbeelding heeft, zodat hij alleen kan aanwenden wat hij om zich heen ziet. Een oud kostuum heeft hij nog nooit zien dragen, dus kan hij
daarmee geen betekenis creëren, maar wat een punk vandaag in de straten van New York betekent, daar heeft Sellars, vanzelfsprekend, geen moeite mee. Punks worden daarom met veel graagte in de oude teksten geschoven: in
Vanuit dit "niet kunnen" -- om Sellars nog even aan te halen -- ontstaat een soort hedendaagse opvoering, waarbij de toeschouwer noch over het verleden noch over het heden iets duidelijks te weten komt. In
In Giulio Cesare werden zoveel tekens door elkaar gebruikt, dat de mogelijke nieuwe interpretatie uiteindelijk vastliep in het nietszeggende. Dat kwam omdat Sellars heel vlug een parallel had gezien tussen
Politieke onzin
In Nixon in China ziet men de oppervlakkigheid helemaal de bovenhand halen. Sellars dacht dat het bezoek van
In de versie die Sellars met
Nixon in
tussenbeide komt (realiteit met theater verwarrend, geloof ik). In het derde bedrijf is iedereen aan slapen toe. Alle belangrijke politieke figuren zijn even zichzelf, en in de
Toen de opera in Houston moest gecreëerd worden, hoopte de
Theatermagie
Als theatermaker heeft men bij Sellars te doen met iemand die over een uitzonderlijke stielkennis beschikt. In elk van de voorstellingen zitten momenten van zijn verbluffend kunnen. Het eerste bedrijf van Nixon in China is een aaneenschakeling van geïnspireerd gebruik van ruimte, licht en beweging. Het eerste koor wordt bijvoorbeeld gezongen terwijl het brede, rode gordijn maar half wordt opgehaald. Dan gaat de hele, diepe ruimte open, waarin even later de neus van een echt vliegtuig uit de hemel neerdaalt. Dit stuk doek, in trompe-l'oeil, maakt in zijn simpelheid een overdonderend effect. De reconstructie van een foto, die het publiek zich vaag herinnert, krijgt hier een extra-dimensie. Het is dank zij deze magische meerwaarde dat het een bijzonder theatermoment wordt. De laatste scène van datzelfde bedrijf is opnieuw een minutieuze reconstructie van het officieel banket. Hier worden zoveel mensen met een uiterste precisie geleid, dat de toeschouwer alleen met opwinding en bewondering kan toekijken.
Ook in
In Giulio Cesare bleken Sellars' kwaliteiten uit de manier waarop sommige rollen theatraal waren uitgewerkt. In deze camp-versie (Sellars: "Dit is geen camp!") van Handels opera was de acteursprestatie van
Vakmanschap
In elk van deze voorbeelden ziet men de sterke kwaliteiten van het Amerikaans theater: beweeglijk, intens, stralend van een door indringende training verworven vakmanschap. Zonder dat vakmanschap, vinden ze, kan men niet beweren van theater te houden. Men knope dat in de discordante oren. Sellars is hier een uitstekend voorbeeld van een theatercultuur waartoe de dag van vandaag
Bij Sellars doet zich het fenomeen voor, dat hij zich op de opera geworpen heeft, een genre dat als theater in het algemeen onavontuurlijk is in de
Dat alles neemt niet weg dat een vertoning geregisseerd door Sellars de moeite waard blijft, niet omdat hij gave produkten weet af te leveren, maar wel omdat hij steeds een fijne neus heeft voor spektakelmomenten, waar zijn ambachtelijke kennis plots doorstraalt en verhevigd wordt door een flits van inspiratie en visie. En als Sellars geïnspireerd is, dan is dat goed.
Johan Thielemans
GIULIO CESARE IN EGITTO muziek:
NIXON IN CHINA muziek: John Adams, tekst;
(1) Opgemerkt moet worden dat Sellars muzikaal niet zo sterk omringd wordt. Verschillende rollen waren vocaal ondermaats bezet, en zijn vaste medewerker, dirigent
Auteur Johan Thielemans
Publicatie Etcetera, 1988-09, jaargang 6, nummer 23, p. 20-22
Trefwoorden sellars • nixon • giulio • cesare • china • ajax • egitto • kissinger • handels • punk
Namen Adrienne Lobel • Ajax • Alice Goodman • Amerikaanse • Amerikanen • Amsterdam • Apocalypse Now • Beiroet • Broadway-pret • Brooklyn Academy of Music • Brussel • Ca-rolann Page • Cape Canaveral • Cheryl Cobb • China Foto Holland Festival • Chinese • Cleopa-tra • Craig Smith • Curio • De Munt • Drew Minter • Duitse • Dunya Ramicova • Edo de Waart • Egypte • Egyptische • Elaine Spatz-Rabinowitz • Elizabeth Lecompte • Evita • Georg Friedrich Handel • Giulio Cesare in Egitto • Glyndebourne • Gregory Mosher • Griekse • Haagse • Handels Orlando • Harold Prince • Haydns Armida • Henry • Hermann Hildebrandt • Hollywood-biografieën • Houston Grand Opera • Händel • Ingmar Bergman • James Maddalena • Jeffrey Gall • John Malkovich • Julius Caesar • Kissinger • Koude Oorlog • Le Nozze di Figaro • Les Misérables van Trevor Nunn • Lodewijk Brunt • Londense • Lorraine Hunt • Mao • Marlon Brando • Midden-Oosten • Mozarts Cosi • Muntschouwburg • Nederlandse Opera • Nixon aan • Pat Nixon • Patrick Peire • Peking • Post • Ronald Reagan • Sam Shepard • Sanford Sylvan • Sellars-ploeg • Sheila Nadler • Sigiswald Kuycken • Stopera • Susan Larson • The Electrification of the U.S.S.R. • The Spirit Of '76 • The Whizz op Broadway • Tolemeo • Verdi • Verenigde Staten • Vietnam • Vlaamse • W.C. • Washington • West End • West-Europa • Zweedse
Development and design by LETTERWERK