De jongste van de jonge garde
Guy Joosten:
"Heb je een stoel nodig, pak je een stoel. Is die van je thuis beter, gebruik je die. Je mag jezelf niet bedriegen"
Niks Vlaamse golf. Gewoon hard werken en jezelf investeren. Dat doet men bij
Guy Joosten -Foto
Langzaamaan komt er schot in het vastgeroeste Vlaamse toneelbestel. Hier en daar worden bressen geslagen in de muur die sinds de jaren zeventig tussen het margetheater en de grote gezelschappen was ontstaan en sindsdien ook almaar groter is geworden. De evidente doorstroming van zich aandienend nieuw talent naar het bestaande theater werd al te lang gestremd: uit angst van het bestel voor vernieuwing, uit zelfbehoud, maar ook door terechte terughoudendheid van de jonge theatermakers zelf om door de strakke structuren te worden versmacht. Vandaar dat men er de voorkeur aan geeft om zelf met gelijkgezinden een gezelschapje op te richten en de eigen werkvorm kan kiezen om theater mee te maken.
Deze kleine gezelschappen zijn de thuisbasis voor de jonge garde, ze vormen de voedingsbodem en zijn noodzakelijk voor de eigen artistieke ontwikkeling. Maar belangrijk voor het hele landschap is dat men zich niet inmetselt: het zijn peilers, geen burchten. Er zijn openingen mogelijk: voor
zet). Hoewel het nog wat vroeg is om naar een nieuwe pen te grijpen, beginnen marge en blad toch meer een geheel te vormen.
Guy Joosten is net 25 geworden. Daarmee is hij de jongste van de jonge theatermakers. Maar tegelijk ook de snelste: het afgelopen
Vooraleer te peilen naar visie en opvattingen, naar plaatsbepaling ten opzichte van generatiegenoten, even omkijken. Hoe is Guy Joosten bij het theater terechtgekomen?
"Als kind was ik altijd al geboeid door show-elementen: centraal staan in een groep, de stickers op een uniform, het kerstboomachtige aspect zeg maar. Bonte avonden waren altijd spek naar mijn bek, vier keer misdienaar spelen op zondag.Ik hield van de glitter en glamour." Guy Joosten liep school in
"Hoewel het allemaal niet gelopen is zoals gepland, ben ik tot op heden gelukkig met die keuze. Ik werd nl. na een jaar door mijn docenten --
"Vrij toevallig zocht
De Blauwe Maandag is dus uit onvrede met het
"Als theatermaker nemen we een duidelijk politieke stelling in, de keuze voor een artistieke optie die consequent, koppig en eigenzinnig verdedigd wordt. We zijn ontstaan uit een reactie, maar hebben van in het begin gesteld dat we zelf ook een actie
willen te weeg brengen. En die actie blijft zeker, daarin onderschrijf ik Peymann, een oppositie, gewoon door onze eigenzinnigheid. Ik walg dan ook van die zgn.
Kun je die eigen artistieke stelling definiëren?
"Moeilijk. En ik heb hoe langer hoe minder zin om ze te definiëren. Ten eerste is ze in een permanente evolutie. Ik heb voor mezelf een plan, een kader waarbinnen een aantal stukken passen die ik ooit wil doen, hoewel die ook wel wisselen. Aan de basis ligt een heel individualistisch principe: een stuk moet te maken hebben met mijn eigen leefwereld. Pas achteraf zie ik daar een lijn in, merk ik b.v. dat in een aantal stukken het thema van het individu tegenover, de massa terugkomt. Maar de keuze voor een stuk wordt dus bepaald door mijn eigen ontwikkeling, en die heb ik ook maar deels in de hand.
Men vraagt me altijd naar mijn
plannen. Men wil weten wat je doet. Dat is merkwaardig. Ook in de samenleving bestaat er die behoefte om alles te localiseren. De mensen hebben altijd maar nood aan een these en een antithese. Men wil alles im
Je hebt niet zoals
"Nee.
Dat sterft wel
Hoe werkt de structuur van De Blauwe Maandag?
"Luk Perceval en ik hebben de eindverantwoordelijkheid in alles. Vanaf dit seizoen hebben we ons omringd met een aantal mensen die voor management, public relations en dramaturgie instaan. Deze kern werkt aan het beleid van de groep, organisatorisch en artistiek. Voor ons is het een moeilijk seizoen geweest, de groep en de infrastructuur heeft zich danig uitgebreid, er is een planning voor halflange termijn uitgewerkt, waarbij we nu al met de casting bezig zijn voor het seizoen '89-'90. Dat is tegelijk een beetje jammer, het moet allemaal minder impulsief. Maar het kan niet anders: momenteel werken de beste acteurs en actrices free lance, en wil je die onder dak krijgen moet je snel zijn. Ik wil ook enkel met de beste mensen werken, mensen die zich overgeven aan dit vak. Een voetbaltrainer wil toch ook met de beste voetballers werken en verwacht de grootste inzet. Dat is bij ons niet anders. Waar ik een absolute hekel aan heb is de laksheid en gemakzucht waarmee sommigen dit vak bedrijven. Dan word ik onhandelbaar."
Denk je dat dit in de hand gewerkt wordt door de vastheid van structuren?
"Kijk, over de KNS hoeven we niet meer te praten. Dat sterft zelf wel.
Maarten Wansink in "
langs nog dat hij het spijtig vond dat er zo'n kloof bestond tussen het oude en nieuwe publiek. Maar dat kan je de jonge theatermakers toch niet verwijten. Dat is de fout van die huizen die geweigerd hebben een evolutie door te voeren, die geweigerd hebben dat b.v.
Hoe sta je tegenover de aarzelende inhaalbeweging van het NTG?
"Ondanks de goede wil van zo'n directie, heeft zij toch ook af te rekenen met de vaste structuur van het bedrijf. Men kan zo'n vernieuwing nooit ten volle doorvoeren, zonder eerst de boel op te kuisen en opnieuw te beginnen. Wat niet wil zeggen dat er geen goede artistieke krachten in dat huis zitten, maar je moet met een blanke lei kunnen beginnen."
Jullie publiek is vrij jong. Maar ook je acteurs, dat is trouwens een kenmerk van het 'jonge' theater.
"We zitten daar met een generatie van acteurs die naar mijn gevoel de beste werkers zijn. Er zit in het Vlaamse theater een kloof die ligt onder de 25 jaar en boven de veertig. Je hebt nog een paar mensen van de zeer oude generatie die ook nog goed zijn. Maar daartussenin is een soort vervlakking. Dat heeft volgens mij ook te maken met de zak in de theaterevolutie in
Een lastige klant
"Terecht ook. Anders hadden we dit niet volgehouden. We speelden toen al meer dan honderd voorstellingen per seizoen. Het was noodzakelijk dat er lucht in kwam. Maar we willen het toch wel van ons houden. Met het succes van Blauwe Maandag krijgen we nu ook veel aanbiedingen om elders te werken."
Als manier om te overleven, of als verrijking van jezelf?
"Het moet voor mij op een of andere manier een verrijking zijn. Maar ik stel wel voorwaarden: een lange repetitietijd, mijn eigen stuk, eigen vormgever en belichter en voldoende inspraak in de cast. Ik denk dat ze mij bij het NTG wel een lastige klant vinden. Ik eis dit niet om dwars te gaan liggen, maar ik wil een brede artistieke basis leggen, daarom doe ik ook weinig stukken per seizoen."
"Dat vind ik geen norm. Het hangt toch allemaal af van je produkt. Het gaat er toch maar om hoe je het doet, niet wat je doet. Men is nu bezig om al die klassiekers op te rakelen, soms beperkt tot een moderne verpakking. En ook dat werkt. Het lijkt wel Dallas soms. Maar dat overleeft niet. Je moet echt de evolutie van jezelf op je publiek kunnen overbrengen. De interesse in je persoon en in je werk, dat is de basis voor een bestel op lange termijn, en geen grote zalen, en geen honderden miljoenen meer. Wat ruimer zou het natuurlijk makkelijker maken."
Het is toch merkwaardig dat het kleinste en grootste theater allebei
"Dat wil daarom niet zeggen dat onze produktie minder kost dan die van de KVS, wel dat we een duidelijke keuze maken: we hebben zes miljoen, dan kan je niet verwachten dat we drie of vier stukken brengen. Met zes miljoen kunnen we in een eerste jaar één produktie doen. Volgend jaar kunnen we dan opnieuw één nieuwe produktie doen en een herneming. Meer is niet haalbaar. Wil men dat de Blauwe Maandag meer produkties uitbrengt, dan zal ik nu ons bankrekeningnummer inspreken.
In een KVS zit je natuurlijk met een verplichting van acht produkties, een vaste troep die betaald moet worden, en weinig reisvoorstellingen."
Leeslijst
In de opbouw van het repertoire vind ik moeilijk een lijn terug. Is er een ontwikkeling, een strategie?
"Dat klopt, omdat het telkens opnieuw iets is van het moment. Ik heb weinig nood aan een logische opbouw, ik sta daar wat argwanend tegenover. Ik vind het dan ook jammer dat we nu al, februari '88, moeten bezig zijn met juni '89. Wat kan er niét allemaal in tussentijd gebeuren. Dan kijk ik met wat afgunst naar een gezelschap als
Wat staat er allemaal op de leeslijst?
"Momenteel is
Eerder psychologisch realistische stukken: relatieproblemen, identiteitscrisis,...
"Maatschappelijk gezien zitten we nu in zo'n individualistische constellatie. Het individuele conflict is m.i. meer dan ooit aan de orde, perfect vertaald in een
In dat proces beklemtoon je de rol van de taal
"Absoluut. Dat heeft ook te maken met mij persoonlijk, dat ik aan alles een betekenis wil hechten. Alles wat ik meemaak, ervaar, voel, wil ik verklaren. Daarvoor heb ik taal nodig. Elk individu heeft, denk ik, gezien de maatschappelijke chaos, nood aan ordening via taal. We zijn ook erg handig geworden in het omspringen met taal. Taal is een wapen bij uitstek. Je kan je er als individu mee beschermen. Dat is ook het verschil tussen
Een kenmerk van je tekstbehandeling is de vrijheid die je neemt om teksten met lijm en schaar te bewerken.
'Ik heb daar geen probleem mee, integendeel. Ik lees een tekst als een partituur. Dat is ook het geniale aan
In die zin zijn
"Met dit verschil dat het bij mij in eerste instantie de inhoud dient en bij
Wanneer je nu zo'n
"Ze staan hier allemaal, de brieven, de verhalen, de studies, de neue
Vrees je niet door voor de herkenbaarheid te kiezen, op die manier een aantal stukken te banaliseren; i.p.v. ook de afstand en de vreemdheid te laten zien?
"In de eerste plaats zijn er ook andere vormen om vervreemding toe te passen, die zoek ik b.v. eerder binnen de vormgeving, er zit wel altijd iets niet in de haak, of bij het acteren waar de bewegingspatronen net het realisme ontglippen. Maar dat is niet mijn bekommernis bij de keuze voor een stuk, het gaat om mijn vertelling, en dat zal altijd wel ten koste gaan van iets omdat het zo individueel is. Ik denk dat ik het voor mezelf meer zou banaliseren door voor een klasieke vorm te kiezen. Dat wil of kan ik niet. Een regisseur als Jürgen
Na Wachten op
"De kracht van het theater ligt in de soberheid. We moeten niet proberen te concurreren met de media televisie, film. We zijn maar mensen en moeten het daarmee doen. Daarin ligt de kracht en de authenticiteit van het theater. Daarmee werkt ook
Acteursregie
Wanneer je de evolutie van het theater in
"De norm die bij mij steeds terugkomt is de centrale positie van de acteur. Wanneer ik een stuk lees, dan cast ik meteen, dat geeft de lectuur meteen een extra dimensie. Volgens mij zijn er twee manieren om acteurs te behandelen: je kan met ze omgaan of je kan ze gebruiken. Ik denk dat ik aan het leren ben hoe je met een acteur omgaat. In sommige combinaties kan dat in beide richtingen tegenslaan of ook iets openbreken. En dan heb ik het nog niet over de moeilijkheid van acteurs die uit verschillende opleidingen komen, zeker als je ook met
Los van de verschillende manieren waarmee met acteurs gewerkt wordt, denk ik dat de acteursfunctie waardiger geworden is. Hij stond vroeger enkel ten dienste van een idee van een regisseur en van een vormgeving. Nu is hij meer inhoudelijk betrokken. In mijn werk met acteurs ben ik uit op tegenreacties, ik wakker stellingen aan. En die stellingen worden met mekaar geconfronteerd."
In je personagepresentatie streef je naar identificatie. Stanislavski blijft altijd in de buurt.
"Ik vind dat nog altijd een goeie benaderingswijze, omdat ik om problemen te voorkomen in conflict wil treden met het personage, en niet met het privé-leven van de acteur. Dan heb je een professionele werkbasis en wordt het ook makkelijker dat te manipuleren."
Bij de
"Ik moet eerlijk zeggen dat ik het 'goede' Werkteater nooit gekend heb. Eerder toevallig hebben onze eerste contacten in Nederland naar deze mensen geleid, wat maar een beperkt aantal is van de grote
Wie zijn je vaders en grootmoeders in het theater?
"Ik kom er elke dag nog tegen, dat is heel merkwaardig. Ik heb er niet echt. Niet iemand die mij op de weg gezet heeft en waar ik nu nog tegen opkijk. Dat heeft te maken met het feit dat ik in dit vak vrij snel in een individuele positie terechtkwam. Ik heb het eigenlijk zelf moeten maken. In het Conservatorium was er altijd een samenspel van verschillende invloeden. Ook bij
Zou je ook opera willen regisseren?
"Daar leef ik wel naar toe. Ik waag mij daar zeker de eerste jaren nog niet aan, omdat ik mij muzikaal nog verder moet scholen. En om spelmatig een stempel op opera te kunnen drukken, moet je eerst muzikaal sterk staan. Maar ik hou erg veel van opera. Misschien wel ooit dus."
Luk Van den Dries
Auteur Luk Van den Dries
Publicatie Etcetera, 1988-05, jaargang 6, nummer 21-22, p. 41-45
Trefwoorden blauwe • joosten • maandag • nachtwake • penthesilea
Namen Albee • Amazonen • Amerika • Art en Pro • Artiestenuitgang • Blauwe Maandag Compagnie • Blauwe Maandag-KNS • Blauwe Maandagseizoen • Chaos • Claus Peymann • Conservatorium van Antwerpen • De Blauwe Maandag Cie • De Ghelderode • De Meeuw • De Morgen • De Mug • De Tijd • De Witte Kraai en Akt • Dirk Tanghe • Dirk de vorm • Domien de Gruyter • Don Quichotte • Dora van der Groen • Duitsland • Eendagswezens van Lars • Eindhoven • Frank Focketijn • Godot • Goethe • Gosch • Gouden Tand • Grieken • Griekse • Griff • Guy Joosten van • Guy Joosten-Luk Perceval • Handke • Hasselt • Inter-prätationen • Ivo Van Hove • Jelinek • Johan Van Assche • Johan Vigenevo • John Gordon Miller • Joosten en Perceval • Joosten en Tanghe • Joosten-Perceval • KNS-beleid • KNS-initialen • KVS en BMC • Kommentaar • Lieneke Leroux • Luc Perceval • Mieke de Groote • Nachtwake • Nederlandse • Nederlandstalige • Nicolas Theunis • Noorderburen • Norén • Penthesilea • Peter Gorissen • RVT • Raamteater • Singel • Stad Antwerpen • Theaterwetenschap • Trojanen • Tsjechov • UIA bij Tindemans en Coppieters • Victor de Ruytertornooi • Vlaamse Golf • Vlaanderen • Vlamingen • Voorziening • Walter Van Den Broeck • Werktea-ter • Werkteater-structuur • Werkteater-troep • Zweden
Development and design by LETTERWERK