"Ik ben heel tevreden. Het was het beste festival dat ik gemaakt heb. De vier grote lijnen die ik erin heb willen steken, zijn er goed uitgekomen: een weerzien met oude bekenden om alzo de publieksvorming te kunnen continueren (Rosas,
Programmatorisch lijkt de dansachterstand in
Dat we nu "bij " zijn, merkte men aan de programmatic Het was blijkbaar moeilijk op elk niveau nog een echt goede affiche samen te stellen.
"Moeilijker was het niet. Vroeger
waren er vergissingen met bijvoorbeeld
Het probleem ligt infrastructureel. Onze zalen zijn té klein. Het is moeilijk werk te vinden dat daar nog in kán opgevoerd worden. Met
Van al die nieuwe groepen die je geïntroduceerd hebt, was toch alleen
"Natuurlijk, er was in 1983 ook een veel grotere keuze. We moesten een lange achterstand inhalen. De mensen die jij opnoemt waren allemaal al lang bezig. Met dat soort oordelen t.a.v. de huidige jonge choreografen zou ik toch maar even wachten..."
Daarnet sprak je over
"Doelgroep? Ik zou het niet weten. Ik weet dat het al bij al moeilijke voorstellingen waren. Trendy produkties heb ik niet genomen. Ik merk ook dat ik meer hou van het beginnende werk van artiesten dan van hetgene ze later maken, wanneer ze zich vaak installeren in hun stijl. En in het grotere werk hebben we bewust niet gekozen voor
Fotoboek
Waarom heb je je dan volledig afzijdig willen houden van enige duiding? Het programmaboek van Klapstuk is een fotoboek geworden, met als annex het voorstellingsrooster.
"Ik wil een kijkgedrag ontwikkelen, geen spreekgedrag of schrijfgedrag. Ik wil niet aan mensen zeggen hoe ze over voorstellingen moeten denken. Het programmaboekje van 1983 was didactiek; in 1985 was het essayistiek, een tikkeltje manifestachtig zelfs. Er stond een aantal heel sterke teksten in, maar het werd niet gekocht, laat staan gelezen. Qua inhoudelijke benadering was er aan een derde boek op die basis geen behoefte. Veel van wat er in de vorige boeken staat, gaat nog altijd op. Uitgangspunt voor
Consequentie wordt dat in de presentatie van het programma Brown en
"Dat is niet waar. Er is geen enkel festival, behalve Kaaitheater, dat zoveel informatie geeft in zijn vóórpubliciteit over de culturele background van de dansers als Klapstuk. Meestal moet je 't doen met een foto en drie lijntjes tekst. Het ruime denkkader hebben we vroeger reeds aangereikt. Tijdens de festivals hebben we ook gesprek-kencycli gehad met
Voel je dan een verschil in de publieksreacties in 1987 t.o.v. 1983?
"Ja, want Klapstuk 83 was toch een volslagen verrassing. Nu is er een referentiekader, men kan lijnen trekken, nagaan vanwaar iets komt. De reacties op
Je hoort wel vaak de vergoelijkende opmerking dat het
"Dat is een domme reactie. Als ik dat hoor, heb ik het gevoel ons publiek te moeten verdedigen. Het is zeker geen welwillend publiek, maar wel aandachtig én eerlijk. Artiesten zijn steeds verbaasd over die aandacht in de zaal. Dat voelen zij zeer goed aan op de scène. Er zijn nooit overtrokken reacties, noch in positieve, noch in negatieve zin. Daphnis è Chloë (
En nogmaals: we kiezen echt niet de gemakkelijkste kunstenaars: geen Chopinot,
Bij Paxton viel me op dat niet zozeer wat hij deed opmerkelijk was, maar dat zijn hele persoon in het geding was. Er hing echt electriciteit in de lucht.
"Dat is typisch voor het
worden. Dat vond ik net niet. Het is echt de kwaliteit van het Stuc: het directe contact tussen artiest en publiek. Misschien was Holland/
Waarom heb je hun een produktie-opdracht gegeven, terwijl je net zo goed hun bestaand repertoire had kunnen tonen? Er was toch niemand die dat al kende?
"Ik heb hen gekozen op basis van
Blijft de vraag naar de ongeschreven verplichting die festivaldirecteurs zichzelf tegenwoordig opleggen om door te produceren "erbij te horen". Wie niet zelf produceert, lijkt geen echt goed organisator meer te zijn.
"In
Alchemie
Van de andere eigen produktie, het
"Ik heb ze met niets opgezadeld. Zij zijn uitgenodigd om deel te nemen aan een project. Wat was de idee achter Alchemie! Ik wou absoluut iets doen met jonge Vlaamse choreografen. Daar zou ik zowel technisch als financieel de zwaarste inspanning van Klapstuk voor leveren, maar ik zag geen enkele choreograaf aan wie ik echt een vola-vondproduktie kon vragen. Er zijn langs de andere kant heel veel nieuwe choreografieën - en dat is niet typisch Vlaams - waar slechts 20 goede minuten inzitten, die dan wel om financiële of verkoopbaarheidsredenen opgeblazen worden tot een uur, met steeds een negatieve appreciatie tot gevolg. In Alchemie zou er geen tijdslimiet zijn. Het gebouw was een tweede element.
In meer figuurlijke betekenis vond ik het samengaan van choreografen en plastische kunstenaars in dat gebouw goed benoemd als Alchemie. Bedoeling was het samenwerkingsproject te promoveren en niet de onderscheiden artiesten. De deelnemende plastische kunstenaars zijn ook niet gekozen omwille van hun vroeger werk, maar wel op basis van wat ze me zeiden over het gebouw na er samen doorgewandeld te hebben. Iedereen wist dat er een gevecht moest geleverd worden met dat gebouw. Diegenen die mét de architectuur gewerkt hebben, bijvoorbeeld
Ik zet me dus af tegen de bewering dat er een te sterke thematische vraag was. Alleen de figuurlijke betekenis was belangrijk. De alchemie zelf werd trouwens getrivialiseerd en geridiculiseerd door de slotinstallatie van
Als toeschouwer was je niet vrij te gaan en staan waar je wilde. Je kon niet zelf de verhoudingen bepalen tussen installaties en choreografieën, zodat sommige ronduit zwakke delen wel erg stoorden.
"Organisatorisch kon het niet anders. Een echt labyrint ware beter geweest, maar je kan dansers niet vragen een avond lang te dansen naargelang er publiek binnenkomt. Ook technisch was het te gevaarlijk om publiek onbegeleid te laten en ook akoestisch kon alles niet tegelijkertijd. De plastische kunstenaars hebben lang aangedrongen op deze idee, maar dat kwam in botsing met de choreografen. We hebben dus uiteindelijk voor een gids gekozen en het was gek om zien hoe vlug het publiek geconditioneerd is. Niemand nam de tijd om een installatie wat langer te bekijken; men ging in de rij staan achter de gids. Het initiatie-aspect van het gidsen vond ik toch wel goed, plus natuurlijk de eerbied voor een choreograaf: je loopt niet zomaar binnen en buiten. Ik ben ook het soort producent dat, eens zijn vertrouwen aan iemand gegeven, daar niet op terugkomt. Ik was bepaald ongelukkig over de lengte van de choreografieën - alles kan korter -, maar grijp dan toch niet in. Het is hun keuze.
Ik verwacht niet van de toeschouwer dat hij deze negen artiesten goed vindt. De verdienste van Alchemie is wel dat er vier choreografieën gemaakt zijn die veertien keer getoond zijn voor een voltallig publiek. Misschien hadden ze te weinig tijd om eraan te werken - dat is een terechte kritiek - maar hun werk is nu tenminste getoond. Welke van hun andere produkties was ooit veertien keer te zien? Een werk moet kunnen groeien door het te spelen. Dat is het produktionele belang van
voor deze mensen een leerproces geweest en dat is belangrijk."
Je zit dan toch met onverenigbare maatstaven in je festival? Je laat de toeschouwer nu kiezen tussen Gallotta en Alchemie.
"Ik denk dat je ook aan een toeschouwer avontuur moet vragen, een bereidwilligheid tot risico. Ik heb nooit gezegd dat Alchemie dé produktie van Klapstuk zou zijn. Maar voor vele mensen was het een goede ervaring, dat is mij vaak verteld. De enkele professionelen kijken natuurlijk naar de verschillende deelelementen op zich."
Terug naar het begin. Is het vandaag nog nodig een festival, als tweejaarlijkse steekproef uit het internationale aanbod, te organiseren?
"Het is juist dat het minder manifest nodig is omdat organisatoren als
Verlies je dan de resultaten van je werk niet uit het oog, nl. de relatie van je publiek met artiesten als Gallotta, Paxton, Rosas, Brown,
"Daarvan ben ik overtuigd, ja. Het is alleen de vraag of zij nog in
Is
"Men moet in Brussel toch maar eens ophouden
Het enige nadeel van
Op zich zeg je niet dat de festivalformule moet aangehouden worden of moet verdwijnen?
"Neen, dat zeg ik niet. Ik moet nog wel heel ernstig over de toekomst nadenken, maar ik heb wel genoten van die festivalformule: de gulzige ervaring van zo veel verschillende dingen, het compacte, de vuist. Voor toeschouwers blijft het toch interessant om op korte tijd veel te zien binnen eenzelfde genre. Ook een goed theaterfestival zou in
LACH NIET MET UNSCHULDIGEN !
OTIO I (
"LES VISIONS
ANIMATIES MET INFILTREREND KARAKTER - SEIZOEN 87/88 "ONESTBIEN,
Auteur Theo Van Rompay
Publicatie Etcetera, 1987-12, jaargang 5, nummer 20, p. 22-25
Trefwoorden alchemie • klapstuk • brown • leuven • choreografen • paxton • festival
Namen Alain Populaire • Alan Populaire • Alchemie voor • Alchemie-project • Alchemie-ten-toonstelling • Alleen Bausch • Als de K.U.L. • Alvin Ailey • Amerika • Amsterdam • Ancienne Belgique • Angelica Oei • Antwerpen • Arenberg-com-plex • Arenberg-instituut • Arnie Zane • Barcelona • België • Boston • Brown of Cunningham • Brusselse • Childs of Brown • Cunning-ham • Cunningham-Childs-Brown • DE SHIRLEY TEMPLE • DER STURZ DES ENGELS • Dana Reitz • Danspromotie • De Munt • Deborah Jowitt • Dirk Lauwaert • Duroure • Festival • Fred Holland • Gallotta-spek-takel • Groupe • HEIN • Het Stuc • Houston • How • Ilka Doubek • Jan Fabre • Japan • Jean-Claude Gallotta • Jenni-fer Muller • Kaaitheater of Vooruit • Klapstuk 85 • Klapstuk 87 • Leuven • Limelight • Marda Kirn • Merce Cunningham • Mi-chel Uytterhoeven • Michael Clark • Michel Uytterhoeven • Monnier • Mort de Rire • Muteki Sha • Nadir • Nederlands Danstheater • New York • Newark • Nieuwpoorttheater • Paleis voor Schone Kunsten • Patrick Marchai • Paul Taylor • Pina Bausch • Rosette De Herdt • Régine Chopinot • Saez • Steve Paxton • Stuc-zaaltje • Sven Use • Taba • The Onyx Table • Theo Van Rompay • Théâtre Impopulaire • Trisha Brown • VTC • Vlaamse Gemeenschap • Vlaanderen • deSingel
Development and design by LETTERWERK