OPERA EN ARCHITECTUUR
Theaterruimtes in de
STORIA BELLISSIMA
Teatro di
Het openen van nieuwe theatergebouwen situeert zich binnen een ruimer cultuurbeleid. Het voorstellen van een nieuwe architectuur is meteen een vorm van programmaverklaring. In feite gaat het om keuzes, opties die steeds sterker worden en als model gaan functioneren: in die zin gaat het ook om de situering tegenover bestaande of anders gedachte modellen uit de geschiedenis, uit de verbeelding. Voor de westerse traditie blijkt dat de operatheaters die het einde van onze eeuw zullen tekenen ondermeer een keuze inhouden tegenover wat traditioneel theater à l'italienne genoemd wordt. Voor de Muntschouwburg in
Dit historische aperçu kan geen cataloog worden van de theaterruimtes uit de 16e eeuw. Veeleer gaat het om het aanstippen van een ruimer kader: een overzicht van de impact van 'het'
Denken aan oude theaters. Dromen van gebouwen. Een 'terugblik' verfrist eigenlijk onze kijk. De studie van het theater (in zijn eerste verwarring tussen tekst, genre, gebouw, instituut en groep mensen) is nog altijd geldig voor onze projecten nu. Bovendien stoffeert deze studie de polemiek en de verantwoording. Als constante inspiratie en test modelleert de theaterwereld uit die tijd ons denken. Vandaar: een directe functie van een dynamisch en globaal beleid. "Nadenken over wat vanzelfsprekend dreigt te worden" (2).
Systeemvorming
We zijn in de renaissance: het theater balanceert op de lijn tussen afbreekbare, vervangbare structuur en vast apparaat binnen een gebouw, wat later een gebouw wordt, speciaal en uniek als theaterruimte bedacht. De eerste helft van de 16e eeuw is nog altijd gekenmerkt door de 'carrière' van een tekst en vooral van de hele context, van de opvoering als 'inventio':
De bekende eerste prototypes die nu nog bestaan en functioneren zijn voor die tijd eigenlijk uitzonderingen, eerder dan een algemeen model:
Iedere grootse opvoering aan het hof is bedacht als vernieuwing: de
teksten zelf, de scène, de kostuums, het uitwendig aspect van de zaal, en dus ook het dispositio van de opvoering met plaatsen voor het hof, het genodigde publiek en de 'acteurs'. Alles één keer. En dan: einde van de reeks voorstellingen; het 'theater' verdwijnt. Deze dispositio's (houten constructies die meer dan eens in de vlammen opgingen) vormen naar het einde van de eeuw een hele reeks, waarvan
De theaterruimte is alleen een klein aspect van het probleem van theater tegenover stadsarchitectuur en -ontwikkeling. In feite zouden we, voor een bepaalde periode, een doorsnede van het geheel van theaterruimtes moeten maken om de verhouding in zijn juiste proporties te kunnen bestuderen. Bovendien worden meestal de gekende centra en culturele hoofdsteden doorgelicht terwijl een contrastieve kijk op de situatie in de kleine provinciesteden een vollediger en meer genuanceerd beeld oplevert. Constante voor dit soort historisch onderzoek: de centra in verhouding plaatsen tegenover de periferie, de vernieuwende tendenzen tegenover wat zich in de documenten als traditie aandient, de produktie tegenover de import.
Traditie naast vernieuwing: het
(2) het nieuwe theater ontworpen door
Het geheel van deze professionele gezelschappen, die tussen de verschillende hoven rondreizen noemt men
Nog altijd afhankelijk van het officiële hoftheater of van de beschermende instanties, bereiken de comici (
In diezelfde periode: de doorbraak van de muziekopvoeringen, van een type zang in nieuwe verbondenheid met de tekst. Opvallend, maar eerder norm dan uitzondering: deze opvoeringen gaan nog altijd door in de zalen van het hof, zelfs in die zalen die in oorsprong niet voor het theater bestemd zijn. De voorstelling van het beroemde
Opera als functie, als gebouw, als theatergenre blijkt vooral in de tweede helft van de 17e eeuw te zijn
Modello interpretativo dell'apparato teatrale del 1565 nel
Modello interpretativo dell'apparato del 1589 nel
ontwikkeld. Het eerste operaseizoen:
Het oog van de prins
Een deel van onze theaterprodukties gaan nog altijd door in dit model à l'italienne. Meestal gaat het om die keuze, om die ruimte voor die tekst, voor die regie, voor die muziek, voor dit publiek. Telkens wanneer we een spektakel beleven in dit type zaal, herbeleven we de oorspronkelijke ruimtelijke organisatie die het type kenmerkt. Theater à l'italienne is het theater van de berekende, harmonische afstand scène-zaal. En, vandaar, van de typische dialectiek scène / frontaal / orkest (als (diepe) tussenruimte) / zaal (die een hiërarchie onder het publiek organiseert). In feite kijken we nog altijd volgens het oog van de prins, en van het hof waar het theater in eerste instantie voor diende.
Vandaar: dit theater is nog altijd de ruimte van het feest, het bevat de grens van wereld en verbeeldingswereld, van ruimte die er is en van ruimte die moet gedacht, gevoeld en gezien worden.
Dit theater is uitgebouwd rondom een centrum, rondom een oog, rondom de passie van een lichaam: de prins, de renaissance-prins. Toch is ook iedere andere plaats centrum met kijk op de scène op de ruimte. De scène, de achtergrond van de scène (met meestal de voorstelling van de ideale stad, de ideale hofwereld), de zaal van het paleis, het paleis zelf, tenslotte de stad: op het moment van de voorstellingen beelden ze allemaal hetzelfde uit. Ze zijn in harmonie en in typische re-naissance-orde de voort-durende tekst waar de heerlijkheid van de prins beschreven wordt. Misschien zien wij en voelen wij in diezelfde theaters nog altijd de kracht van het continuüm, niet meer van dit hoofse centrum, maar van onze eigen unieke belevenis in die ruimte met de anderen. Gemeenschap vanuit telkens een verschillende, nieuwe kijk. Misschien is daarop nog altijd de ges-tiek, de ruimte-kracht vanuit de scène zelf gericht. Frontaal is ze de uitbeelding van alle gezichtspunten die samenkomen. En naar de zaal toe, volgens de berekende ordelijnen, de versnippering en toch de eenheid van het beeld.
In de renaissance is de scène, en meteen ook de architectonische organisatie van de zaal, ontstaan vanuit de studie van het perspectief en, algemeen, vanuit de studie in de schilderkunst. De beroemde panelen van
In de renaissance is theater als expressieve categorie aan het hof meestal een constante vorm van synthese van de beeldcultuur. Nooit uitbeelding van een 'verhaal' alleen, maar encyclopedie van wat aan dat hof, binnen die cultuur gedacht wordt en in kunstwerken verzameld. Synthese en encyclopedie: volgens een zeker ritme in de tijd, naar een overkoepelende ideologie van de verheerlijking toe, waarvan het feest de meest ruime vorm is. Onze theaters naar Italiaans model: misschien nog altijd de kans om binnen deze ruimte, die functioneert als een theorie van het oog, de vernieuwende experimenten en vondsten, de grootste creativiteit te laten samenkomen. Theater is teamwork in de betekenis van berekend en gecoördineerd werk van een groep specialisten, maar ook in de betekenis van spontane samenwerking van de meest creatieve motoren van onze cultuur. Naar renaissance-model is dit type ruimte doordrongen van uitbeelding en verbeelding tegelijk.
Storia bellissima: als ruimtes eerst, als officiële gebouwen later, zijn de zaal- en logetheaters elke keer theorie van het geheugen; het zijn in feite ruimtes die dienen voor ons persoonlijk en collectief geheugen. Nog altijd de uitdrukking van wat in het
Ook nu nog? Theater heeft die mogelijkheid: geheugen van de voorstellingskracht en de beeldenwereld van een cultuur in ontwikkeling, dit van de gemeenschap en van het kijkende individu, nieuwe prins in elk theater, die door die bijzondere ruimte zijn herinneringen aan zijn passies verbindt. 'Ars memo-ria', ruimtelijke cataloog van impressies en emoties die in het theater (én in het eigen lichaam) bewaard blijven. Vandaar: de scène à l'italienne bewaart in de originele 16e eeuw niet als enige model deze functie. Het is ook, en niet toevallig, de tijd van de 'teatri di memoria', het andere model van architectuur, dat met het type door
Exit
De term theater of scène à l'italienne is dubbelzinnig: de term verwijst naar een historisch overzicht van enkele nog bestaande of verdwenen prototypes waaruit een Europees model gegroeid is. Dezelfde term wordt gebruikt om een soort theaterarchitectuur aan te duiden die, met de vernieuwende impulsen vanuit het muziektheater (en waarschijnlijk ook danstheater), opnieuw in een ruim denkkader en zelfs in dynamische projecten wordt geplaatst. Aan ons om de band binnen die problematiek verder te bestuderen. Aan ons als toeschouwer, of als verantwoordelijke voor de nieuwe ontwerpen, of als deelnemer in de creatieve impulsen die van dit soort projecten uitgaat, om te bepalen in hoeverre de nieuwe theaterruimtes nog de sporen dragen van dit eerste theater met zijn fascinerende betekenis en inspiratie.
(1)
(2)
(3) Eén voorbeeld: het
Auteur Philiep Bossier
Publicatie Etcetera, 1986-09, jaargang 4, nummer 15, p. 18-20
Trefwoorden palazzo • model • teatro • architectuur • della • medici • theaterruimtes • prins
Namen Abbazia della Carita • Actualité de la • Argen-tina • Arianna • Ariosto • Arno • Bal-dracca • Ballo • Baltimore • Bardi van Firenze • Bastiano de San Gallo Man-tova • Belgique • Berlijn • Berta-ni • Bibbiena • Boboli-tuinen • Brussel • Buontalenti in de Uffizigebou-wen • Camerata • Camillo • Christine de Lorrai-ne • Cinquecento • Città • Commedia dell'Arte • Confidenti • Cosi • Dogana • Euridice • Europese • Farnesina • Ferdinandol de Medici • Ferra-ra • Filarmonico • Franse • Gelosi • Hotel de Bourgogne • Imola • Ingrate • Italiaanse • J.-M • La Calandria • La Cassaria en La Lena • La Fenice • La Mandragola • La Scala • Lisi • Machi-avelli • Mantova • Medici-residentie • Michel Verliefden • Milaan • Monteverdi-opvoeringen • Olímpico • Orfeo • Palais-Royal • Palazzo Ducale • Palazzo Pitti • Palazzo Vecchio • Palezzo Sanseveri-no • Palladio • Parijse • Petit-Bour-bon • Philiep Bossier • Programma Muntschouwburg • Rinuccini • Roma • Rome • Sabbioneta • Salone • San Carlo • Scamozzi • Teatro Mediceo • Teatro Olimpico • Teatro Regio • Teatro della • Torino • Uf-fizi • Uniti • Urbino • Vasari • Venetië • Verona • Vicenza • Vitruvius-traditie
Development and design by LETTERWERK