Bij de aanvaarding van een erfenis
Vanuit uw positie in het
"Het gemakkelijkste is natuurlijk de steen te werpen naar de vorige directie, maar het is veel complexer dan dat. Directeurs vallen niet uit de lucht, die worden benoemd. Je zou kunnen zeggen - en daar wijt ik in het theater alles aan - dat de politisering er voor een groot deel schuld aan heeft. Wat zo fraai 'cultuurpact' genoemd wordt, is vaak slechts een andere naam voor heel kleine partijpolitiek."
"Daarnaast is er natuurlijk de verhuis naar het nieuwe gebouw geweest. In de
U vindt dat symptomatisch?
"Dat vind ik wel, ja. De laatste twee jaar zijn zeven acteurs om uiteenlopende redenen verdwenen en niet vervangen, dat is heel akelig. Als dat blijft duren, hou je uiteindelijk een enorm gebouw, een enorme staf en één of geen acteurs over. Eerst en vooral moet het artistieke potentieel behouden blijven, dat is belangrijker dan al de rest. Het gezelschap telt op dit moment 23 acteurs op een personeelsbestand van 110 à 120 mensen. Dat zouden er 50 moeten zijn, maar dat is natuurlijk utopisch. Het gebouw ziet er inderdaad weinig aanlokkelijk uit, de zaal heeft misschien haar fouten, maar niet méér dan welke andere zaal ook, maar de scène is qua technische outillage in
Alleen wordt die techniek niet gebruikt.
"Inderdaad. Zo'n scène doen functioneren vraagt groot spektakel. Je hebt dat allemaal niet nodig voor een intimistisch of een burgerlijk stuk. Spektakel vergt veel mensen. Het uitvoeren van decors in een ruimte met dergelijke afmetingen, kost hopen geld. We zitten met een
De structuur van het gebouw zal een grote invloed uitoefenen op de werking.
"Je kan niet anders. Een van de fouten van de laatste jaren is geweest te gaan werken zoals de kamertheaters, omdat die succes hadden. Er is vaak een programmatie geweest die ik niet begrijp, goede stukken en misschien zelfs goede voorstellingen, maar verzuipend op die immense scène."
Wat moet voor u een repertoiretheater zijn in een stad als
"Op het colloquium van het
"Je kan nooit twee grootheden vergelijken. In Bochum zit bij de
Met de reclamepanelen op de scène.
"Ja, onvoorstelbaar. Het had met een echte revue niets te maken, maar evenmin met een theaterrevue. Het straalde een enorme domheid uit."
Die vroegere revues hadden een duidelijke functie voor de stad
"Ik geloof niet dat je een dubbele functie moet uitoefenen. Er zijn in
en pas daarna riskantere zaken opzetten."
Wat verstaat u onder de combinatie van kwaliteit en aanlokkelijkheid voor een groot publiek?
"Je kan dat het beste uitleggen met een voorbeeld. Van iedere komedie van
Hebt u nog de tijd om voor het volgende seizoen een volledig programma samen te stellen?
"Belachelijk weinig tijd! Sinds ik benoemd ben, zit ik dag en nacht in de KNS te werken, maar de tijd die me rest is te kort. Anderzijds lees ik met het oog op de programmatie van
Aan welke auteurs en regisseurs denkt u?
"Het is moeilijk om dat nu te zeggen, omdat ik mijn repertoire aan het gezelschap zelf nog niet bekend gemaakt heb. De eerste naar wie ik gebeld heb, was Walter Tillemans, maar hij heeft geen tijd wat ik zeer jammer vind. De huisregisseurs,
Wijzigt u het gezelschap, breidt u uit?
"Het zou moeten, want het is te klein, maar ik zit muurvast met de gestemde begroting voor 1986, waarin bijna geen maneuvreerruimte meer is. Ik zal toch trachten stilaan uit te breiden, want hele jonge acteurs zijn er niet meer in de KNS. De jongsten zijn dertig jaar. Ook de ouderen zijn door ons waanzinnige pensioensysteem weg; dat is pas echt krankjorum. Kijk naar
Een hecht ensemble
U streeft naar een hechter gezelschap?
"Het is goed om te werken met een kern en daar een aantal losse mensen omheen te betrekken, maar ik geloof toch nog altijd dat het mooiste een hecht ensemble is.
Maar die niet noodzakelijkerwijze aan enkele steeds terugkerende acteurs gebonden is?
"Als een toeschouwer een acteur iets heeft zien doen, komt hij terug om hem ook in een andere rol te zien. Dat geldt ook voor televisie en film. Waarom gaat men kijken naar
U spreekt vaak over
"Jawel. Er zijn er in
Zowel Mnouchkine als
"U zegt het zeer juist: de samenleving waaruit het komt, en die is verschillend zowel voor de
Aan welke thema's denkt u dan?
"Je kent toch ook onze samenleving en je weet toch wat ons drama is? Dat wij geen eigen dramaturgie hebben. Dus moet je iets zoeken dat parallel loopt, dat herkenbaar is voor ons. En inmiddels hopen dat er eens een
"Ja, maar daar word ik ziek van. Ik weet wat je wil zeggen.
Het gaat niet om de persoon van Fabre of iemand anders, maar om de idee dat dramaturgie vandaag voor een heleboel mensen ook iets anders betekent dan alleen maar een tekst uitschrijven.
"Buiten tekst kan dat alleen maar beweging of klank zijn, we moeten daar niet mysterieus over doen. Theater is daar ook altijd mee verbonden geweest. Zo nieuw is dat allemaal niet. Als beweging of klank zich opdringt uit een theatrale situatie of uit een dramaturgisch gegeven, ja, dan komt dat erbij. Tekst is overbodig, in andere landen is men daar al 30 jaar van genezen. Ik vind dat zo zielig allemaal. Als mensen zo willen werken, ze doen maar. Je kan echter niet empirisch gaan zeggen: nu moet het zó. Het is een mode, een trend, en soms lukt dat eens. Rosas danst Rosas was ontzettend gelukt, heel mooi danstheater. Het volgende was een heel vreemd gedoe met stoelen en niet gelukt. Maar danstheater is er altijd geweest, dat is toch niet nieuw."
Kringetje
Vanwaar dan die impact van deze dramaturgie in het buitenland en hier?
"Ik kom veel in het buitenland, weet wat festivals zijn, wie er komen. Het belang ervan wordt enorm overschat. Waarom? Omdat het het enige is waarmee wij
"Eén van mijn verdrieten over de benoeming in de KNS is dat ik volgend seizoen een rol zou gaan spelen bij
Acht u het mogelijk dat in de KNS een stuk zou gecreëerd worden, niet vertrekkend van een tekst?
"Ik denk het wel, maar niet op dit moment. Pas als je een publiek opgebouwd hebt dat daar belangstelling voor heeft en daar tegen kan. Ik ga dat nu niet doen en zo nog de laatste mensen buitenjagen. Het belangrijkste vandaag is het professionele gehalte van het werk, dat is de conditio sine qua non om tot kwaliteit te komen."
Waar ziet u in dat kader de plaats voor een tweede plateau?
"Voorlopig nergens. Eerst moeten we het eerste plateau uitbouwen. In
Experiment is ook een politiek om binnen het kader van een repertoiretheater de toeschouwers niet slechts dat aan te bieden wat ze reeds verwachten.
"Je hebt geen publiek en de toeschouwers verwachten niets. Als je dan dingen gaat doen waarvan je op voorhand weet dat je altijd hetzelfde clubje binnenkrijgt, dan doe je aan vrijblijvend navelstarend amusement voor enkelingen. Veel van het zogenaamde experiment hier is trouwens oude troep. Jonge mensen ontdekken altijd vanalles. Ze ontdekken wat reeds 50 jaar geleden afgedaan was. Het gaat altijd in een kringetje en je moet er niet te veel belang aan hechten."
Geen experiment dus in de KNS, wel een streven naar kwaliteitsverhoging via een doorgedreven professionaliteit.
Waarom?
"Omdat iemand die daar 20 jaar zit een paar miljoen moet meekrijgen bij ontslag. Zo simpel is het."
En dat betreurt u?
"Dat betreurt iedereen die iets moet maken. Als jij morgen hoofdredacteur bent van een grote krant met 100 journalisten en je wil er één hele goeie engageren, maar je kan niet omdat je vier sukkels die niets presteren moet houden, dan zou jij dat ook betreuren. Vanuit sociaal oogpunt kan ik daar inkomen, maar als theatermaker vind ik het jammer."
"Nu wordt er gewerkt binnen een structuur waarvan iedereen zegt dat het niet de goede is. Dus moeten we die eerst veranderen en dan zien of de mensen beter functioneren. Zo verbaast het me bijvoorbeeld dat er in de KNS geen permanente regie-assistentie is. Nochtans is dat in het produktieverloop allernoodzakelijkst. Misschien zitten er in het huidige personeelsbestand wel geschikte mensen die daar ambitie voor hebben. De eerste taak wordt dus het produktieproces reorganiseren."
't
Zit u daar niet met een zeer groot probleem door de binding van de KNS aan de stad
"Dat is waar en niet waar. De technische medewerkers zijn in de KNS altijd stadspersoneel geweest, ook toen de schouwburg goed functioneerde. Dat is dus een drogreden. Mensen zijn toch maar mensen, en het geeft me aan de andere kant een grote beweeglijkheid. Diegenen die in mijn werking niet goed functioneren, kunnen als stadspersoneel steeds ergens anders in dienst genomen worden. Zo is mij verzekerd. Dat is een pluspunt tegenover een ander theater. Wat de boekhouding betreft: je moet werken binnen een bepaald budget, maar daarbinnen is er toch een zekere beweeglijkheid mogelijk."
De statuten zijn echter wel totaal verouderd.
"Ik heb die statuten getekend omdat het nu eenmaal gebruikelijk is, maar daar moet over gesproken worden, want ze zijn alvast niet meer conform aan het decreet. Er wordt al te gemakkelijk met stenen
gegooid naar het stadsbestuur, maar die mensen hebben uiteindelijk ook nog wel wat anders te doen dan naar het theater te gaan. Ik geloof echt wel dat ze er zich van bewust zijn dat er iets moet veranderen."
Budgettair is de schouwburg meer afhankelijk van de stad dan van het rijk. Vindt u dat een goede situatie?
"Ik kan niet zeggen dat ik dat een goede situatie vind. Ik vind alvast vreemd dat de drie officiële schouwburgen een ander statuut hebben. Dezelfde normen worden gesteld, maar er wordt niet met dezelfde meter gemeten. Ik vind vooral dat de eigen inkomsten van die schouwburgen moeten stijgen, omdat die direct gekoppeld zijn aan de belangstelling van het publiek. Dat is een zeer commercieel-artistieke vorm van denken, maar als er geen publiek is, is er geen theater, want het geld komt uiteindelijk van de gemeenschap. Als je inkomsten zo klein zijn dat je bewijst dat de mensen die er hun belastingsgeld voor afgedragen hebben je theater niet willen zien, dan is er iets heel erg fout."
Hoeveel procent eigen inkomsten vindt u dan noodzakelijk?
"Als ik nu zie dat het maar een tiende is, dat kan niet. Daar zijn nog de inkomsten bij gerekend van de
Wat uw benoeming betreft, hebt u zich nu spontaan aangeboden of bent u aangezocht?
"Zeker niet spontaan, want ik zag dat eerlijk gezegd niet zo goed zitten. Ik ben in
In het begin van het gesprek zei u dat één van de grote kwalen de politisering is. De indruk heerst dat u de kandidaat van een politieke zuil was.
"Ik behoor tot geen enkele politieke partij."
Maar er was wel een uitgesproken politieke steun van de
"Voor zover ik weet hebben in de gemeenteraad alle liberalen, CVP-ers en SP-ers voor mij gestemd. Ik ben benoemd met 35 stemmen op 42 aanwezigen. Alleen
In de pers stond wel duidelijk dat u de kandidaat van de burgemeester was.
"De burgemeester is ook schepen van cultuur en ik denk dat iedereen wel een voorkeur voor een bepaalde kandidaat had. Als de burgemeester vond dat ik directeur moest worden, tegen alle anderen in, dan was ik toch niet benoemd? Ik vind het zo gek dat daar heibel om geweest is. Want dat wou ik toch wel even stellen: hoe komt het dat
Vreemd is toch ook dat
"Dat kan je stellen, maar dat zou een schepencollege of gemeenteraad niet mogen beïnvloeden. Integendeel. De burgemeester was heel kwaad om dat artikel. Als hij mij benoemd wou zien, was dat wel het slechtste wat kon gebeuren. Dat moest direct alle niet-socialisten in het harnas jagen."
U bent nu 59 jaar en over 6 jaar pensioengerechtigd. Wat denkt u in die tijd te realiseren?
"Ik hoop dat dan al die gesprekken over de problemen van de KNS niet meer nodig zijn. Er is niemand die op dit ogenblik tegen mij zegt: 'Wat fijn dat je die job mag doen', maar wel: 'Ik wens je goede moed, amai' of - dat vond ik heel plezierig - '
In een interview in
"Ja, dat dacht ik toen nog. Maar het is vrij duidelijk. Iedereen in
"Na de laatste voorstelling die ik in
Op 8 april 1986 maakte
KNS-PROGRAMMA 1986-1987
DE FEEKS WORDT
GETEMD; William
DE VLIEGEN: Jean-Paul
Sartre; regie:
DE REISGIDS; Botho Strauss;
(produktieN.T.-Gent)
GOD SCHEPT DE DAG; Moss
Hart en George S. Kaufman;
regie: nog te bepalen
OP ZOEK NAAR JEZELF;
GHETTO;
nog te bepalen
IL SINDACO DEL RIONE
SANITA;
regie:
DE SCHULDVRAAG; Roger
van
Zundert
HET GROTE DANSFEEST; co-produktie Jeugd en Dans KASIMIR EN KAROLINE;
HERWIG
Herneming:
Auteur Marianne Van Kerkhoven, Theo Van Rompay
Publicatie Etcetera, 1986-04, jaargang 4, nummer 13, p. 29-32
Trefwoorden benoemd • bochum • ivonne • mensen
Namen Agalev • Albert Hall • Antwerpen • Arca • Ariane Mnouchkine • Bochum ook voor • Bompa • Bourla • Brussel • Cartoucherie • De Morgen • Dramatisch Akkoord • Duitse • Duitsland • Eduardo de Filippo • Europa • Françoise Petit • Goethe • HENSEN-PROGRAMMA • Hermannsschlacht van Kleist • Hoger Instituut voor Dramatische Kunst • Ivonne Lex • Jan Fabre • Jean-Pierre Bouvier • Jeröme Savary • Joshua Sobol • KNS-gezelschap • KVS • Karl Vibach • Leo Madder • Luigi Pirandello • Lyon • Marianne Van Kerkhoven • Martin • Meryl Streep • Minetti • Na het Mirakel • Nand Buyl • Nederland • Odön von Horvath • Peymann • Raamtheater • Ransbeek • Revue en de Vogelenmarkt • Rolls Royce • SP-fractie • Schauspielhaus Bochum • Schiller • Shakespeare • Soleil • Stad • Stuttgart • TIL • Theo Van Rompay • Théâtre • Toneelgezelschap • Van Pottegem • Van Slembrouck • Van den Broeck en Verheezen • Vlaams Blok • Vlaams Theatercircuit • Vlaamse • Vlaanderen • Vlamingen • Vluchten • Vor dem Ruhestand • Voss en Kirsten Dene • Vrouw • Wiener Burgtheater • William Gibson
Development and design by LETTERWERK