Schouwburg zoekt directeur.
En gezelschap.
In december jl. werd de betrekking van directeur van het
Op drie weken tijd kan men onmogelijk een beleidsnota voor een groot repertoiregezelschap grondig uitwerken. Verschillende kandidaten vroegen dan ook naar een gelegenheid om hun opties mondeling te kunnen toelichten; aan deze gerechtvaardigde eis werd voorbijgegaan. Officieel werd geen enkel kandidaat gehoord.
Begin februari een directeur benoemen die 5 maanden later zijn artistieke opties moet waarmaken in een nieuw theaterseizoen is een tweede absurditeit, die er wellicht mee oorzaak van is dat een aantal te verwachten namen (
Een directeur van
Het Antwerpse stadsbestuur verklaarde de functie open, maar had geen tijd om de kandidaten te horen of om over de artistieke toekomst van het theater te discussiëren. Het politieke van deze benoeming ligt dan ook hierin dat het de gezagsdragers niet begonnen was om het artistieke welzijn van de KNS, maar wel om het thuishalen van slagen in een politiek machtsspel. Dat in Antwerpen nog steeds een puur politieke structuur als de gemeenteraad dergelijke beslissingen neemt, en niet de raad van beheer van een stichting of van een "instelling van openbaar nut", waarvan de leden mogelijk toch enigszins in theater geïnteresseerd zijn, is zelfs flagrant in tegenspraak met het theaterdecreet.
Deze mastodont staat er nu en moet gebruikt worden. De omvang van scène en zaal vraagt om een groots, spectaculair en dus duur theater, maar Antwerpen is geen miljoenenstad: een dergelijk instrument commercieel rendabel maken, is dan ook een zware opgave. Op het moment waarop het gebouw geconcipieerd werd, viel het publiek van KNS trouwens samen met hét theaterpubliek van de stad, omdat er zo goed als geen andere theaterstructuren bestonden. In
Essentieel lijkt ons de vraag of repertoiretheater vandaag gedefinieerd moet worden als 1) het theater van de grote middelen of als 2) het theater van het grote publiek en of 1) en 2) noodzakelijk steeds samengaan. Het repertoiretheater schijnt vandaag alleszins op een tweesprong te staan. De KVS mikt uitsluitend op het grote publiek met verwaarlozing van de artistieke rol die het binnen het theaterbestel te vervullen heeft. Het
De benoeming van een nieuwe directeur (m/v) voor de Antwerpse KNS verliep niet zonder enige heisa. Heeft men zich ook maar heel even vragen gesteld over de functie van het repertoiretheater anno vandaag, vraagt
is dan 10
Is het zo logisch dat marginale theatermakers het altijd met kleine middelen moeten stellen en traditionele theatermakers de beschikking krijgen over grote middelen? Hét grote publiek voor theater, bestaat dat nog? Of is theater in welke vorm dan ook een minoritaire kunst? Er cirkelen vandaag rond het repertoiretheater honderden vragen en weer blijkt het ontstellende gebrek aan modellen om daar een antwoord op te geven. Al deze vragen zouden bij het aanstellen van een nieuwe directie van welk groot theater dan ook mee op de tafel moeten komen. We kunnen vandaag alleen maar betreuren dat de nieuwe directie van KNS van start moet gaan binnen de hierboven beschreven zware beperkingen en dat men weer eens een gelegenheid voorbij heeft laten gaan om in alle ernst een grondige discussie te voeren over functie en functionering van het repertoiretheater in onze samenleving.
15 kandidaten
In zijn editie van 14 januari 1986 publiceerde
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1986-04, jaargang 4, nummer 13, p. 27-28
Trefwoorden directeur • repertoiretheater • kandidaten • ivonne • personeel • antwerpse • benoeming • organisatiestructuur • tweesprong
Namen Arca • Belgische • Bob Löwenstein • Brusselse • Centrale Schouwburgdienst • De Morgen • Edegem • Fabre • Franz Marijnen • Gazet van Antwerpen • Gerard Mortier • Germaanse • Gilbert Druant • Globepubliek • Herman Van Dijck • Instituut Dramatische Vorming Amsterdam • Ivonne Lex • Jaak Van de Velde • KNS-Antwerpen • KNS-acteur • KNS-directie • KNS-dramaturg • KNS-gezelschap • KVS-actrice • Leo Urgel • Marianne Van Kerkhoven • Merksems Kamertheater • Mnouchkine • Muntschouwburg • NTG • Nederland • Nieuw Vlaams Theater • Oscar De Gruyter • Peter Pan • Peymann • Pol Dehert • Robrecht De Spiegelaere • TIL • Theater Arena • Walter Merhottein • Walter Tillemans • Warande Turnhout • Willy Vandermeulen
Development and design by LETTERWERK