DOSSIER OPLEIDING
Regisseur en auteur
Toch werk ik graag met jonge mensen. Ze hebben nog niet de pretentie het allemaal te weten: je kan van een blanco vertrekken, allerlei uitproberen. Maar stilletjesaan heb ik ervaren dat je niet over een bepaalde drempel komt, en die is nogal laag. Steeds weer kom je tot dezelfde drempel wegens de beperking in leeftijd en ervaring. Ik heb dus gaandeweg mijn interesse voor opleiding verloren.'
Hoe was je eigen opleiding?
Ik ben altijd op de drift geweest, zoekend en tastend. Terwijl ik in Brussel studeerde bij Herman
Wat heeft
Ze hebben je toch een diploma gegeven?
Ja, schoorvoetend hoor. Er stond ook niet veel op: voldoening of zo. In Brussel had ik grootste onderscheiding.
Daarna ben ik gaan stempelen. Dat was moreel een grote klap: iedereen van de klas had werk. Al schrijvend heb ik dat dan verwerkt: ik kreeg nl. een prijs in
Heeft de ontmoeting met
Ik kwam met
Spelen is voor een deel een gave. Wat kan een toneelschool leren?
Eerst en vooral zou een toneelschool de mensen intellectueel moeten openen, de begrensdheid opheffen. De ervaring leert nl. dat veel studenten naar een toneelschool gaan omdat ze elders niet binnen kunnen, of omdat hun ouders in amateurkringen spelen in
Maar wat je ondervindt is dat de jongste jaren de interesse niet zo ruim is. Men is louter bekommerd om een bestaanszekerheid. En dat heeft natuurlijk niets met kunst te maken. Dat volledige engagement ten opzichte van kunst kom je niet meer tegen. Zelf heb ik de wereld afgereisd op zoek waar ik iets kon leren. In Amerika heb ik honger geleden, maar ik ging twee-drie keer per dag naar theater. Vandaag zijn jonge mensen daar niet meer toe bereid: eerst moeten er subsidiegaranties zijn voor men iets onderneemt.
T.B.: In een toneelschool gaat het niet om het werk dat je presteert, maar om hoe je je van je gunstigste kant laat zien voor de eventuele werkgevers. Dat is typisch voor de maatschappij vandaag en een toneelschool vormt uiteindelijk mensen om een spiegel te maken van de samenleving. Ik maak dus geen proces van een opleiding.
Levert de Studio acteurs af die je kan gebruiken voor je produkties, of wens je je een ander soort acteurs?
Die vraag houdt een optiek van perfectie in. Terwijl noch wat ik, Tie drie of de Studio doen in enige mate de perfectie bereiken. We staan ver, zeer ver af van het ideaal, zodat het uiteindelijk ook meer herleid wordt tot een overlevingsprocesje.
Luk Van den Dries
Auteur Luk Van den Dries
Publicatie Etcetera, 1985-10, jaargang 3, nummer 12, p. 23
Trefwoorden toneelschool • opleiding • studio • tone • brulin • petit • amateurkringen
Namen Amerikaanse • Antwerpen • Cantré • De Studio • Diest • Full Bright Scholarship • Grotowsky • Joris Minne • Juliana • Maastricht • Maleisië • Nederland • Odile Daem • Poperinge • Pre-Studio • Prostituees van Djakarta • RITCS • Siti Fauziah • T'ai Chi • Teirlinck • Ter Kameren-Brussel • Ter Kamerenabdij • Tone Brulin • Van Santvoort
Development and design by LETTERWERK