SEIZOEN 1984-1985
De opdracht: evalueer het voorbije seizoen op max. 1 kopijpagina. Het resultaat: Pol Arias,
Boven: De koning sterft (
Midden: De macht der theaterlijke dwaasheden (Jan Fabre) -foto P. Sellitto
Onder:
Pol Arias
Voorkeurlijstje (naar Duits model/
Beste
Beste buitenlands stuk:
Beste regie:
Jan Fabre (De macht der theaterlijke dwaasheden/ eigen produktie)
Beste decor en kostumes:
Schwienhorst (De koning sterft/
Beste actrice: Tania Van der Sanden
(
Beste acteur: Herman Gilis (Een poppenhuis/Arca)
Slechtste produktie:
Romeo en
Het optreden van de Raad van Advies.
Als theater een feest moet zijn, was de voorstelling van De macht der theaterlijke dwaasheden van Jan Fabre in de
Johan Thielemans
Het afgelopen seizoen is vrij ontgoochelend gebleken: de KNS is verder weggezakt in het onbenullige, de
Twee voorstellingen hebben op mij een grote indruk gemaakt:
Eindelijk arriveerde
Uit dit seizoen onthoud ik ook enkele uitzonderlijke acteursprestaties:
Klaas Tindemans
Een binnenlands lijstje: Kwartet (
Wat uitleg: heel weinig, enkel bevestigingen bij relatief gereputeerde of zelfs 'oeroude' theatermakers. Chéreau was voor mij persoonlijk een ontdekking, Brook was meer een belevenis dan een mijlpaal in de theatervernieuwing, en ook de Discordia/
belangrijkste produktie van het afgelopen seizoen.
Maar nieuwe gezichten zag ik niet, en de meest bekende namen zijn ofwel gewoon degelijk bezig (zie het lijstje) ofwel af te schrijven. Uit de grote instituten, nog steeds geen nieuws, te verwaarlozen.
Luk Van den Dries
Het overgrote deel van het Vlaams decreettheater heb ik niet gezien. De voorspelbaarheid ervan kon mijn nieuwsgierigheid niet prikkelen. Slechts een tiental gezelschappen heb ik min of meer trouw gevolgd. Daarnaast wat buitenlands theater gezien en op avontuur gegaan bij allerhande kleinere produkties.
Wat blijft er van dit seizoen hangen? Erg weinig uiteindelijk, een paar momenten en fragmenten: een intelligente tekst, een mooie belichting, een ingenieus speldispositief. Maar met al die onderdelen maak je natuurlijk nog geen goeie assemblage, laat staan dat er een toneelbeweging of een stijl uit te monteren valt.
Slechts af en toe zijn produkties als geheel interessant, krijgt de samenwerking van deelfactoren een meerwaarde. Dat is dan voornamelijk het geval bij de ensceneringen van Sam Bogaerts en het duo
Opvallend dit seizoen was de inbreng van enkele scenografen: Niek Kortekaas (
Geen briljant theaterjaar, dat seizoen 84-85? Ik heb niet zo'n behoefte aan het uitdelen van prijzen. Wat betekenen superlatieven in een tijd: waarin -meestal - absolute dieptepunten verijdeld worden door handigheid en maakwerk; waarin - meestal - absolute hoogtepunten verhinderd worden door gebrek aan eigenzinnige visie of aan controle op de gebruikte artistieke middelen. Toch blijft men beide in superlatieven beschrijven. Wat écht goed is en integer moet daarom op een andere wijze benoemd worden dan in een of andere overtreffende trap. Meesterwerken lijken vandaag zo onbelangrijk. Mijlpalen liggen vaak tussen twee produkties van een auteur (regisseur, choreograaf), in plaats van in een werk.
Wat blijft er na maanden over van de indrukken die je tijdens een voorstelling opdoet? De belangrijkheid van sommige produkties is vanaf het eerste moment evident; andere overwinnen je pas na lange maanden. Wat ook hun uitwerking is, hoe die ook verloopt: sommige voorstellingen zijn je om een of andere vreemde reden erg lief. Sprokkelend door een bos van indrukken, kom je altijd weer bij hen terecht. Ze tellen.
De
'Ondanks die onherroepelijke zekerheid dat het menselijke leven nooit had mogen ontstaan' (Wolfson). 'Quelle chose terrible et effrayante que l'absence' (Elena).
Decorte (om zijn diepgang en intelligentie) en Fabre (om de kracht van zijn beeld- en tijdsgebruik),
Boven: Elena's aria (Rosas) - foto
Publicatie Etcetera, 1985-10, jaargang 3, nummer 12, p. 4-5
Trefwoorden wolfson • theaterlijke • seizoen • elena • produkties • dwaasheden • kwartet • talenstudent • buitenlands
Namen Adio van het Werkteater • Anne Teresa De Keersmaeker • Arca-Gent • Arca-schouwburg • Bausch • Beckmesser in de Meister-singer • Brialmonttheater • Brussel • Carmen Jonckheere • Centre International • Christopher Hampton • Chéreaus Marivaux • Création Théâtrale • Dale Duesing • De Mannen van den Dam • De Witte Kraai • Don Giovannil • Décorte • Elena's Aria • Els Olaerts • Epigo-nentheater • Festival Avignon • Franz Marijnen • Georg Tabori • Gilis-Dehert • Hamlet • Herman Sorgeloos Midden • Het Park • Hollywood • Ibsen • Incident • Ionesco's De • Ivaneanu • Jan Decorte • Jan Fabres Theaterlijke Dwaasheden • Jappe Claes • Jean-Claude Carrière • Jef De Roeck • Jef Demedts • Johan Daenen • José van Dam • Julia • Julius Caesar • KVS • Karl Ernst Herrmann • Kleur • Koninklijk Ballet van Vlaanderen • Koninklijke Muntschouwburg • Leporello • Les Mystères de l'Amour • Luc Monsaert • Lucio Silla • Maatschappij Discordia • Mahabharata • Malcolm King • Marianne Van Kerkhoven • Michel Picolli • Michel Raskine • Mozart • Muller • Müller • Münchner Kammer-spiele • NTG • Nationale Opera • Nederlandstalig • Nora • O.T. • Onafhankelijk Toneel • Patrice Chéreau • Peter Brook • Pol Dehert • Rijnders en De Keersmaeker • Rob Webster Onder • Santiago del Coral en Mechtild • Schrebers Moestuin • Shakespeare • Shaw • Stuc • Tania Van Der Sanden • The Philanderer • Theater Heute • Théâtre • Thêatre National de Belgique • Tourcoing • Une Station Service • Valéry Panov • Wohmann • Wolf son • Wolfson van Gérardjan Rijnders
Development and design by LETTERWERK