MUNTDOSSIER
'De kunstenaars zijn de enigen die
Nauwelijks vier jaar geleden werd
"Wanneer men de Munt als een model gaat beschouwen, is dat niet zozeer omdat ik een model wou creëren, maar omdat ik de opera wou onttrekken aan de huidige routine in de operawereld, opdat opera niet meer reproducerend zou werken, maar iets zou betekenen voor de kunst in de toekomst. Het is merkwaardig dat ik daarbij uitkom op de woorden van Wagner:
"Ik had zelf nooit aan een
Het lag wel in mijn bedoeling twee weinig gespeelde
"Voor de volgende vier jaar hebben we, op grond van deze ervaring, besloten de weg van de Munt nog scherper te tekenen, naar een nog meer specifiek projectprogramma -- ik gebruik het woord naar analogie met de
Je haalt
"De vergelijking gaat inderdaad niet volledig op, in die zin dat opera niet kan functioneren zonder subsidie. Toch is de Munt het eerste theater dat zich buiten het patroon van de grote sterren en het populaire programma heeft opgesteld. Mijn probleem is dat onze speelruimte veel kleiner is. Het is dansen op een dun koord, en ik val af en toe nog terug in het produktie-consumptiesysteem van de opera. Maar door Stein en
Men zou de produkties goedkoper kunnen maken. Met minder geld kan je dan ook meer risico's nemen.
"Het principe van de kleinschaligheid is uitgevonden door theaters die geen geld hebben. Van zodra de kleinschalige theaters geld hebben, worden ze grootschalig. Op wereldniveau is de Munt een kleinschalige opera. Wij doen met één vierde veel meer dan wat de opera van Parijs doet met twee miljard."
Ze hebben meer voorstellingen.
"Misschien twintig meer. Maar ze hebben minder ballet en geen symfonische concerten. Het weegt tegen mekaar op."
"
ik voor een decor heb voorzien. Meestal heb ik op decor een deficit dat ik op een andere post moet opvangen. De decors van
Hoezo ?
"De moeilijkheid ligt vooral in de sculpturen en het schilderwerk. De kwaliteit van de schilderkunst zoals in Cosi
Mensen als
En
"
Een schoon palet
De vernieuwing van Stein heeft ook te maken met de democratisering van het werkproces. Stein kon rekenen op een hecht ensemble van dramaturgen, scenografen en acteurs. Hoe probeer je dat hier waar te maken ?
"Het is dezelfde idee, maar op een andere manier toegepast. Ik heb het geluk gehad een opera over te nemen in tamelijk belabberde toestand. Zo heb ik eerst en vooral de collectieven kunnen opbouwen: koor en orkest zijn bijna verdubbeld met zeer veel jonge mensen die we onmiddellijk onze theorie over opera konden meedelen ; ook de machinisten, de elektriciens, de leidende equipe, ze zijn allemaal aan het veranderen, het is een volledig jonge generatie. Bij de zangers ligt de situatie totaal anders dan bij de acteurs: zangers worden samen geëngageerd voor een bepaalde pro-duktie. Toch heb ik geprobeerd zoveel mogelijk met dezelfde zangers te werken, en ik word daarbij geholpen door de concentratie rond bepaalde componisten : als ik
Het verschil ligt toch niet alleen in de duur maar ook in het engagement. Bij Stein, voor
"Het zijn totaal andere situaties. De acteur heeft een meer intellectuele inbreng, terwijl de zanger meestal een groter métier bezit. De selectieschaal voor zangers is moeilijker dan voor acteurs. Ten tweede is de speelruimte van zangers en regisseurs in de opera veel beperkter dan in het theater: het tempo wordt b.v. bepaald door het concept van de dirigent, de dynamiek is voorgeschreven door de componist. Het werk van de eigenlijke enscenering begint voor een zanger op een punt waar alles al veel verder staat dan voor een acteur."
Sylvain Cambreling -foto J.P. Bauduin
Ik stel me voor dat je ook voor een specifieke theaterpersoonlijkheid kiest wanneer je een zanger engageert: je hebt hem aan het werk gezien in bepaalde produkties, hij heeft de rol al gehad... Je hebt meer garanties vooraf.
"Dat doe ik juist niet. Ik probeer in de Munt nieuwe zangers voor de rollen te engageren, dat is één van de uitgangspunten.
Waar wil ik echt van af? Ten eerste het pot-au-feu-programma: een Wagner afgewisseld met een
Mogen we even iets technisch vragen. Hoe worden die nieuwe rollen ingestudeerd?
"Dat doen de zangers thuis."
Hebben ze geen coaches ?
"Soms wel, b.v. in Parijs. Normaal oefenen ze samen met een pianist, of ze spelen zelf piano. Als ze hier aankomen, wordt er verder aan gewerkt tijdens muzikale repetities; ze moeten ook op de originele tekst werken."
Hebben ze dan reeds geen eigen visie op die rol die dan geconfronteerd wordt met een andere visie?
"Dat komt voor. Soms komen er veel tranen en geweeklaag aan te pas.
Hier gaat het natuurlijk verder omdat je al iets uit het hoofd kent.
"Ja, natuurlijk. Je hebt al leren ademen om een aria te zingen, maar dat is precies het fascinerende van de opera: altijd beweegt men in een erg nauw corset. Dat heeft zowel negatieve als positieve kanten. Wanneer de opera op dit moment toch de kans heeft op een groot impact, is dat mede door zijn enorme vormelijkheid. Het carcan doet erg verouderd aan, maar gaat tegelijk gepaard met métierkennis en een ongelooflijk professionalisme."
In het theater is er ruimte om te zoeken, te veranderen, te schrappen. Die is er nauwelijks in de opera.
"Dat is niet volledig juist. Op de zangers na gebeurt die collectieve opbouw hier ook. Lang op voorhand al wordt er gedacht over de karakterisering van de personages. Eens we ons daar een duidelijk beeld van gevormd hebben, weet ik ook waar ik mijn zangers moet zoeken, want de keuzemogelijkheid is heel beperkt en één van mijn taken is ervoor te zorgen dat de zangers in staat zijn het concept dat wij bepaald hebben te realiseren."
Als je de zangers contacteert, licht je hen dan in over de aard van het project ?
"We zeggen wie de regisseur en de dirigent zijn, en natuurlijk werken we bijna alleen nog met zangers die het huis al kennen. Opvallend is dat vele zangers die hier vier jaar geleden begonnen, intussen sterren zijn. Het cachet van
Tien topregisseurs
Jij bent dus de eerste dramaturg die aan een produktie werkt. In overleg met de regisseurs kies je al grotendeels voor een personagebehandeling.
"Ik zie het anders. De eerste dramaturgie begint bij de programmatic Ik toets mijn ideeën daarover bij mijn medewerkers: bij Sylvain Cambreling, bij mijn dramaturgen. Over Mozes en
Je hebt al een concept van hoe het er moet uitzien ?
"Niet volledig. We hebben er idee-en over. Het eerste dramaturgisch werk begint dus bij de programmatic
Mag ik even lastig zijn ? Ik lik vinger en duim dat Stein,
"Het risico heb ik genomen met
Mij stoorden daar de vele clichés: een zwart-wit-tekening à la
"Ik vond Katia Kabanova heel interessant werk, maar ik denk dat de structuur die we in
dien beperkt omdat er natuurlijk een muzikaal gevoel verondersteld wordt. En wie kan de muzikaliteit van een
Waarom ?
"Ik vind niet dat ik als operadirecteur van alles moet houden. Ik heb een eigen smaak, een eigen culturele visie. Ik vind
Omdat hij provocatief werkt ?
"Hij is hoegenaamd niet provocatief. Ik lach ermee. Ik heb van Neuenfels wel een prachtige
Je houdt blijkbaar ook minder van regisseurs die direct actueel zijn. De culturele en historische referentiewereld is in de Muntprodukties daarentegen altijd zeer groot.
"Daar hou ik heel veel van omdat de opera als kunstvorm de meeste referenties heeft naar de kunstgeschiedenis : Cosi
Hoe ga je dat probleem van de regisseursschaarste oplossen ?
"Ik denk dat ik er nog kan vinden die ik erg waardeer. Ik ben nog niet overtuigd van Jan Decortes métierkennis op operavlak. In het buitenland verwacht ik veel van
Dat betekent dat je slechts optimaal kan werken met tien regisseurs: de top. Is theater echt zo elitair?
"Kunst is in elk geval elitair. Kunst is e-lire. Beslissen om aan kunst te doen terwijl tweederde van de mensheid hongert, is elitair. En desondanks goed en noodzakelijk. Al de rest is demagogie. Het feit dat ik in
Een laatste testament
"De laatste vier-vijf jaar heb ik geprobeerd veel te studeren over de kunstgeschiedenis van de moderne tijden, omdat de opera als kunstfenomeen daarmee samengaat. Opera duikt op aan het einde van de 16de eeuw, op het moment dat alle elementen die de kunstgeschiedenis van de moderne tijden uitmaken, zich definitief hebben geïnstalleerd. Ik ben ervan overtuigd, dat de moderne tijden op hun einde lopen. Dat heeft verschillende redenen, vooral economische: deze
Is dat ook een van de redenen waarom er zo weinig nieuwe opera's worden geschreven ?
"Natuurlijk. Opera is geen kunst meer om te creëren -- hoewel ik zelf opdrachten geef, wat contradictorisch lijkt-- maar een kunst om te recreëren. Zijn grote kracht ligt op dit moment in het herscheppen van bestaande werken."
Het bewaren van een patrimonium ?
"Het ontdekken van een patrimonium ! Bij de creatie besefte men vaak niet de kracht van het kunstwerk. Dat geldt ook voor filmklassiekers, van
Heeft het
"Ik vind het uitgangspunt om de
Daardoor wou men ook de toegangsprijzen verlagen. Op dit moment moet men in Parijs tot 5.000fr. voor een plaats betalen.
"Het was een slecht begrepen socialistische politiek: denken dat
men door het aantal zitplaatsen van 1800 naar 2800 op te voeren niet meer elitair is. Ik wil wel aan de verdere discussies over de
Een soort mausoleum ?
"Ik zou het anders stellen. In de kunstgeschiedenis gebeurt het meer dat op een bepaald moment een enorm, ultiem testament wordt gemaakt : niet om een lijk in op te baren, maar om te tonen hoe levend het was tijdens een bepaalde periode. Het
Bij het publiek van de
"Er is een grote mutatie aan de gang bij ons publiek. Vorig jaar zijn er van de 4000 abonnementen 1500 niet hernieuwd, maar er kwamen 3500 nieuwe in de plaats. En die evolutie is nog niet beëindigd."
Wat doe je aan het probleem dat mensen staan te vechten voor een kaartje ?
"Daar is geen oplossing voor op dit ogenblik. Toen de kerk 'marcheerde', kon je daar ook niet binnen. Moet je daarom de eredienst veranderen, nee toch ?"
Ik heb nogal wat mensen ontmoet die naar aanleiding van
"Door de ongelooflijke democratisering is voor een heleboel mensen de mogelijkheid ontstaan een cultuurpatrimonium te ontdekken, maar in sociologische omstandigheden die hen er niet op voorbereiden. De Griek die naar een tragedie ging kijken, kende de mythos. De
Anderzijds gaan mensen wel tot drie maal toe Amadeus bekijken.
"Omdat daar de code tot hun niveau is teruggebracht. Onze wereld heeft idolen nodig.
Het failliet van de politici
"Heel belangrijk lijkt me dat we nu nadenken over modellen voor de toekomst, opdat, wanneer er iets uitbreekt en er grote wanorde heerst, niet alleen de rechtsen, die altijd modellen klaar hebben, hun model zouden opleggen, maar we er ook andere zouden hebben. In de kunst zit altijd een vorm van profetie.
Denk je dat een generatie daartoe in staat is ?
"Ik vraag altijd aan de historici mij te vertellen wat er juist tussen 500 en 700 na Christus gebeurd is. Niemand weet het precies. Dat is toch onvoorstelbaar ! En toch hebben mensen in de jaren 400 bij de
"
is er altijd nodig geweest. Het is niet de eerste keer dat een cultuur totaal ten onder gaat. Wij hebben de opdracht zoveel mogelijk te proberen onze kennis door te geven. Ik zie dat niet als bewaring, maar als erfenis."
Kunnen de mensen die de artistieke cultuur hebben voortgebracht, modellen ontwerpen voor een samenleving?
"Er is een bepaald moment waarop ieder artiest politiek wordt.
Waar iemand aan de leiding zijn medewerkers kan stimuleren. "Of een groep van personen."
In de theatergeschiedenis worden de hoogtepunten altijd bepaald door individuen die enthousiaste medewerkers rond zich wisten te scharen.
"Maar dat individu was alleen de uitdrukking van een gemeenschappelijk denken."
"Ik ben de laatste twee-drie jaar veel met antroposofie bezig geweest. Ik zou daar diep kunnen op ingaan, maar ik wil hier alleen een paar dingen aanstippen. In het begin van deze eeuw heeft Rudolf
"Ik heb via
"
"Ik ben sinds drie maanden bezig met
Je gelooft dus in een aantal niet rationeel verklaarbare waarden ?
"Ik merk dat er bepaalde dingen zijn waarbij de wetenschappelijk, ra-tonele manier om de wereld te benaderen te kort schiet. Dat is geen geloof, dat is een ervaringsgegeven. Zo is er de hele wetmatigheid van de gulden snede bijvoorbeeld. Merkwaardig is dat een kamer met een gulden snede altijd een perfecte akoestiek heeft. De
Het is laat geworden. De tijd die voor dit interview is voorzien, is lang uitgelopen. Mortiers secretaresse heeft de intercom ingeschakeld, zodat we de generale repetitie van
Pol Arias, Johan Thielemans, Klaas Tindemans,
geboren in Gent, 25 november 1943. Hij studeerde aan de
1961-1966, doktor in de rechten, 1966-1967, licentiaat pers- en communicatiewetenschappen, loopbaan :
Leiter des künstlerischen Betriebsbüros
Stellvertretender
Conseiller technique à la programmation
vanaf 1 juli 1981 algemeen directeur
Auteur Pol Arias, Johan Thielemans, Klaas Tindemans, Luk Van den Dries
Publicatie Etcetera, 1985-04, jaargang 3, nummer 10, p. 4-9
Trefwoorden opera • zangers • neuenfels • stein • chéreau
Namen Aaron • Achim Freyer • Alicia Nafé • Amerika • Ann Murray • Antroposofie • Ashley Putnam b.v. • Bastille • Bertold Brecht • Bij • Bondy • Brussel • Centre Pompidou • Chinese • Chéreau • Das Theater der Zukunft • De Munt • Deutsche Oper am Rhein • Die Neger • Don Giovanni • Donna Anna • Donnizet-ti's L'Elisir D'Amore • Dresen • Dürer • Düsseldorf • Europa • Europese • Fan Tutte • Fellini • Festival van Vlaanderen • Filharmonie van Berlijn • Frankfurt • Franse • Frigerio • Frits Lang • Frühlings Erwachen • Gerard Mortier • Gespenster • Griekse • Grüber • Hedda Gabler • Herrmann als von Dohnanyi • Herrmann of Peduzzi • In de Munt • Italië • Jean Guyaux • La Clemenza di Tito • La Clemenzadi Tito • Lucio Silla • Luk Van den Dries • Main • Marivaux • Michel Piccoli • Middeleeuwer • Mitterand • Mozart • Nadien • Nationale Opera • Nozze di Figaro • Oper der Stadt • Operndirektor Hamburgischen Staatsoper • Parthenon • Peter Stein • Peymann • Pintillié • Puccini • Romeinen • Schaubühne • Shakespeare • Sireuil voor Katia Kabanova • Stanley Kubrick • Stein en Mnouchkine • Steiner • Sylvain Cambreling en Herrmann • Théâtre du Soleil • Universiteit van Gent • Verdi • Wagnerproject • Wahlverwandtschaften van Goethe • Wat Bosch • Westerse • Wildschütz • Zadek
Development and design by LETTERWERK