Archief Etcetera


Inhoudstafel



ETCETERA Driemaandelijks tijdschrift over theater en aanverwante disciplines. Verschijnt in september, december, maart en juni.

Voorpagina

Die Neger Foto Ruth Walz

Redactie Pol Arias, Paul De Bruyne, Jef De Roeck, Johan Thielemans, Klaas Tindemans, Luk Van den Dries, Marianne Van Kerkhoven»

Redactiesecretaris

Luk Van den Dries

Aan dit nummer werkten mee

Sven-Claude Betünger, Marijke Caris, Mark De Geest, Erna Metdepenninghen, Carlos Tindemans, Dina van Berlaer-Hellemans, Paul Verduyckt.

Eindredactie Luk Van den Dries, Johan Wambacq

Vormgeving

Stefan Loeckx

Druk

Pencoprint, Leuven

Zetwerk

Kritak, Leuven

Abonnementen

kunnen ingaan bij elk nummer; een jaarabonnement (4 nummers) kost 500 fr. of fl. 30 (CJP450fr. of fl. 27); een tweejaarabonnement (8 nummers) kost 950 fr. of fl. 55; een steunabonnement (8 nummers) kost 2000 fr. of fl. 120; te storten met vermelding van het aantal bestelde abonnementen op rekening nummer 001-1356966-12 van Etcetera, Abonnementendienst, Vesaliusstraat 1, B-3000 Leuven.

Losse nummers kosten 150 fr. of fl. 10 en zijn te koop in de boekhandel en in theaters en culturele centra.

ETCETERA

is een initiatief van Hugo de Greef en Johan Wambacq; is een uitgave van Uitgeverij en verspreidingscentrum Kritak, B-3000 Leuven; verantwoordelijke uitgever is Luk Van den Dries, Van Eyckstraat 45, B-1050 Brussel.

ISSN 0771-4807 11 7440 004 8

Alles is rustig

ETCETERA

Jaargang 2, nummer 8, september 1984 IN DIT NUMMER

Cosi fan Tutte

Een oude filosoof Don Alfonso,ziet met lede ogen dat zijn twee jonge vrienden rotsvast geloven in de trouw van hun verloofdes, twee zusjes trouwens. Laten we dat onderzoeken, zegt Don Alfonso, en wedden dat het niet waar is. Dat is het simpele verhaal van Cosi fan Tutte, een opera van het duo Mozart-da Ponte, door de tandem Munt-Schaubühne tot een heerlijke enscenering bewerkt. Johan Thielemans laat meegenieten. Pag. 4

Berlin-Brüssel

Van 21 september tot 30 november zet het Goethe Institut het festival Berlin-Brüssel op: zo'n 200 activiteiten waaronder ook theater en dans. Pol Arias neemt de lezer mee op een sight-seeing langs het Berlijnse theater, Luk Van den Dries volgt de Schaubühne van de Halleschen Ufer tot de Lehniner Platz, Marianne Van Kerkhoven schetst de evolutie van het Grips en Sven-Claude Bettinger evoceert het bruisende Berlijn van het begin van deze eeuw. Pag. 12

Jules Verne

Franz Marijnen blijft verrassen. Net voor hij in Gent te gast is voor De koning sterft van Ionesco, voor zijn benoeming in het Schiller theater in Berlijn, realiseerde hij samen met Rob Scholten in Groningen een waanzinnig project: een reis doorheen de imaginaire wereld van Jules Verne. Een groots opgezet spektakel met meer dan 200 deelnemers dat ook in Turnhout te gast was. De integrale tekst van Jules Verne en een fotoreportage van de Groningse versie. Pag. 30

Behalve voor festivalboeren en casino's aan de Belgische kust, zijn de zomermaanden traditioneel theaterkalm. Eerst is het even wennen aan het ritme van lange avonden, na een tijdje vergeet je het ritueel van theaterbezoek. Af en toe duikel je nog eens in een herinnering, een mooi moment of een rotavond. Maar we houden het rustig.

Op het politieke toneel was er wel de affaire rond de boor- en freesmachine van Pégard, wat heen en weer geroep, getrek en geduw als in een slappe vaudeville, mét verrassend slot. Het slotceremonieeï van de Olympische Spelen in L.A. was daarentegen professioneel Hollywoodspektakel. Maar voor de rest is alles rustig.

Niet zo in Turnhout, waar de geplande voorstellingenreeks van het Jules Verne project ei zo na in rook opging. Er zat nl. asbest in de lucht, een materie die trouwens nog in andere culturele centra werd gebruikt. (Asbest de Aids van het theater?) Na tussenkomst van een pharmaceuticabedrijf steeg de luchtballon dan toch op en kon de reis beginnen langs donkere gangetjes, onder de zeespiegel, in holen en spelonken en nog meer moois. Het theater is af en toe een feest.

Dat was voor wat was, Nu voor wat komen zal. Het seizoen 84-85 belooft alvast een druk festivaljaar te worden. Er wordt Japans gedanst, Frans gedanst, Belgisch gedanst Van de winter tot de zomer. Er is een Frans project rond februari en april. Er is bovenal het Kaaitheater in de lente '85. Maar we beginnen in de herfst: van 21 september tot 30 november brengt het Goethe Institut eventjes Berlijn naar Brussel. Hét Berlijn van Die Brücke en Die Neuen Wilden, van de cultfilm van von Prauheim, van de Schaubühne en het Grips. Het Berlijn dat ook al zo vaak te gast was in de Muntschouwburg.

Een stad en zijn theater. Het theater en het feest. Laat het volgende seizoen spannend, verrassend en vooral onrustig zijn.

L.V.d.D.

allen welbekend van acht uur Het is theater zoals te verwachten en te voorzien was en van televisie, ging in Venetië in première met De macht der theaterlijke dwaasheden. Het sluitstuk van een trilogie en een afscheid van het theater. Te gast in Kaaitheater 85, nu in dit nummer. Pag. 24

In dit nummer ook nog

Wat spelen de Vlaamse gezelschappen in 84-85?, pag. 2 Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen op een keerpunt, pag. 44, De Kersentuin in Brussel, Keulen en Genève, pag. 46 Het advies van de Raad van Advies, pag. 52

Column van Jef De Roeck, pag. 56. Een uitgebreide kroniek en een barstensvolle repliek pag. 57.


Development and design by LETTERWERK