Het is vijf voor twaalf voor de a- gezelschappen
Jef Demedts over de noodzaak van verandering
Jef Demedts staat een kwarteeuw als beroeps acteur op het toneel. Er is veel ten goede veranderd, maar de voorbije tien jaar is er ontzettend hard geknoeid, zegt hij in een openhartig gesprek met Pol Arias en Johan Thielemans. Een 'ancien' schreeuwt om bloedtransfusies.
Hamlet (
De jongste vijfentwintig jaar werd het
Brando
"Rond mijn veertien jaar wou ik al acteur worden. Ik wist toen nergens van, kende alleen
Wie waren uw modellen?
"Toen ik
Of die voorbeelden me beïnvloed hebben, weet ik niet direct. In het geval van Brando was ik me daar als jong acteur wel bewust van. Bij Olivier is het gewoon professionele bewondering."
"Ik snapte nauwelijks waar
Je rol als
"Wat een probleem was. De lessen waren ondermaats, wat ik niemand verwijt, want vandaag is toneelles geven nog frustrerend, zonder dat je dat iemand kunt verwijten, tenzij de overheid, die de mogelijkheden niet schept."
"Ik wou dus uit het
Wat betekende
"Hij kreeg de jonge mensen, die toch zo naïef en onwetend waren, mee op een enorme manier.
Kousenbroek
En wat was de betekenis van
"Ze had diezelfde kwaliteit. Wij bibberden van angst voor haar, echt waar. Veel dingen lagen toen anders. We moesten bij wijze van spreken ons lichaam tonen en het ook zelf ontdekken. In die tijd waren er veel meer taboes. Humaniorascholen in het katholiek onderwijs, die toen al turn-lessen gaven, waren vooruitstrevend. In kousenbroek staan was voor mij een hele beproeving. We stonden dan uiteindelijk in bewegingspakje voor
"In de toneelklas deden we alleen maar fragmentjes, elk jaar dezelfde. Ik heb drie jaar lang De Koopman van Venetië en Starkadd gedaan. Daar kwam het lichaam helemaal niet aan te pas.
Wat gebeurde er na de Studio ?
"Er was weinig werkgelegenheid voor acteurs, toch hadden we meer kansen dan de jonge mensen nu. Ik was de enige van mijn groep die echt naar het theater wou. Later zijn anderen mij gevolgd: ik ben een jaargenoot van
Gewaagd op dat ogenblik ?
"Zeker. Er is sprake van geweest het examen te verbieden in de
Bandwerk
Hoe was de mentaliteit bij de KVS vijfentwintig jaar geleden ?
"Vreselijk, maar
Hoe is die verandering er gekomen ?
"Een beetje mei '68 zeker. Een nieuwe generatie acteurs heeft daartegen gereageerd. Er is meer inspraak gekomen."
Maar toch hoor je soms zeggen: theater heeft steracteurs nodig.
"Het theater heeft inderdaad sterren nodig. Sommige gezelschappen, hoor ik, maken een beurtrol en iedereen krijgt op die manier een belangrijke opdracht, maar ik denk niet dat dit mogelijk is, want er is een onderscheid in talent. De dragers van de voorstelling moeten er zijn. Zij worden in de ogen van het publiek vedettes, maar hier gaat het om iets anders, om de relatie van de acteur tot het hele gezelschap. Wij hebben geprobeerd sommige mensen belangrijke opdrachten te geven die ze niet waar konden maken. We hebben dan gezegd, kijk, het gaat niet, maar heb begrip voor ons probleem. Wij vinden je een zeer waardevol element in het gezelschap voor andere opdrachten. Wanneer je dit probleem eerlijk benadert, neemt men dat. Die noodzakelijke, harde maar eerlijke aanpak is de enige mogelijkheid voor een goede verstandhouding binnen een gezelschap. Deze mensen hebben geen valse hoop, maar ze weten dat ze ook aan het gezelschap meewerken. En nuttig en nodig zijn."
De situatie in de KVS rond 1960 was verre van ideaal. Men moest veel uren aanwezig zijn, erg veel rollen spelen. Je deelde toen de loge met Vic Moeremans. Dat bleek later toch erg belangrijk ?
"We deden aan de lopende band drie diensten: een ochtend- en een namiddagrepetitie en een voorstelling. De jongere generatie repeteerde 's morgens en speelde 's avonds. In de
Links: MarIon Brando in The Young Lions
Rechts: Jef Demedts in De gevangene van
De aannemer (NTG, 1974)
namiddag repeteerden we een jeugdstuk. Een hele maand lang hadden we bijna geen gelegenheid om behoorlijk warm te eten. Van dat jeugdstuk werden misschien vier voorstellingen gespeeld, we kregen er een derde van ons maandloon voor, een maandloon dat toen zo'n vijfduizend frank bedroeg. Onvoorstelbaar, natuurlijk. Dat kaderde binnen een fout vedettesysteem. Daar moest wel een revolte uit voortkomen."
"Ik zat bij Vic in de loge en ontdekte dat we beiden hetzelfde temperament hadden. Wij hebben contact genomen met de Nederlandse Vereniging voor Toneelkunstenaars, begonnen te complotteren, met vergaderingen in Vlaanderen en in Nederland. Op die manier is de BVT (Beroepsvereniging voor Toneelkunstenaars) er gekomen, waar alle acteurs van Antwerpen en Brussel aan meededen. Later volgde Gent. Zo konden we druk uitoefenen op de syndicaten en werden we langzamerhand als gesprekspartner aanvaard. De beroepskaart is daar b.v. een resultaat van. Veel later is daar het theaterdecreet uit voortgevloeid, wat hogere lonen heeft opgeleverd."
Hoe waren de werkvoorwaarden bij de KVS?
"Wij wisten nooit wat we moesten doen. Een grondige voorbereiding op een rol was uitgesloten. Op donderdag hing de rolverdeling uit en dan wist je dat je de volgende maandag de eerste lezing had. Toen ik in de KVS arriveerde, speelden ze de stukken twee weken. Dat is dan later tot drie weken uitgebreid. We repeteerden maximaal vier weken, met de generale repetities erbij. Ik begrijp niet meer hoe dat mogelijk was."
Wie was er in die periode erg belangrijk ?
"Ik denk hier speciaal aan iemand met wie ik een haat-liefdeverhouding heb gehad. Ik was ervan overtuigd dat hij mij niet kon uitstaan.
"Dat kan wel. In de jaren zestig keek iedereen de
Wat maakte daar grote indruk?
"De professionele aanpak. Wat men vandaag hier doet, gebeurde toen reeds in Bristol. Tekstontleding, regelen van de adem, stemplaatsing, muzieklessen, dansen. Alles wat een acteur nodig heeft om van zijn lichaam een rijker instrument te maken en waar ik dus niets van wist. 's Morgens volgde ik de instudering van een produktie van de
"Daarna ging ik elk jaar ten minste twee keer voor veertien dagen naar
Terwijl je bij de KVS werkte, ijverde je ook voor een eigen gezelschap in Gent. Hoe is dat gegroeid?
"Ik had eerst in het
Na enkele jaren kwam
"Ik denk daar niet aan. Iets in onze hersens en in onze ruggegraat dicteert dat. In de
Controleer je het ooit in de spiegel?
"Nooit. Ik heb daar schrik van. Ik kan mezelf ook niet op de televisie aan het werk zien. Ik dacht waarschijnlijk dat ik beter was." (lacht).
Een danser werkt constant voor een spiegel.
"Dat is anders. Ik zou het wel eens durven voor bepaalde details. Misschien is het een overblijfsel van mijn
Vonken
Onlangs heb je het publiek nog eens verrast met je rol in Oom
te pas kwamen, zodat je de naturalistische manier van spelen begon te verlaten. Komt er verandering in dat acteren ?
"Ik zou het graag willen en ben me bewust dat ik moet veranderen. Op repetities ben ik erg lastig door die onrust, zodat de regisseur net iemand is die in de weg staat, maar ik moet rustiger worden, meer risico's nemen, van een nulpunt durven vertrekken en met de regisseur meegaan. Bij Wanja heb ik een schitterend moment meegemaakt. Ik maakte het
Wat is dat nieuwe ?
"Het hele gezelschap bereidt er zich op voor. Volgend seizoen nodigen we een reeks gastregisseurs uit van wie we denken dat ze beter zijn en een grotere persoonlijkheid hebben, dan wie we vroeger lieten komen. Er kunnen dus makkelijker vonken spatten. We dwingen elkaar meer open te staan voor de regisseur. Ik heb daar ontzettend veel last mee, omdat ik uit een andere speelstijl kom. Soms weet je het ook wel eens beter dan de regisseur. De realistische manier van weergave komt uit mezelf. Thuis zeg ik dan wel, ik moet open staan, maar op de repetitie kan ik moeilijk toegeven. Er is ook de angst voor het mislukken. Dat is wellicht fout, je moet durven mislukken.
Je dreigt dan altijd dezelfde technieken te gebruiken ?
"Juist, en dat is fout. Kijk, was ik niet naar het NTG gekomen, dan was ik wellicht het soort vedette geworden dat ik verafschuw. Maar in Gent werd ik door jonge mensen beïnvloed.
Je bent niet meer tevreden met een bepaalde stijl van acteren. Vanwaar die onvrede ?
"Vroeger aanbad ik het
Daarom komen volgend seizoen zoveel gastregisseurs naar Gent ?
"We hebben allemaal bloedtransfusies nodig en daarom ook mensen van buiten:
Dat blijft een zeer uiteenlopende groep. Er wordt niet voor een bepaalde lijn gekozen ?
"Meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Misschien willen we nog van de verschillende stijlen proeven. Dat is een gevolg van onze onzekerheid. We moeten ook rekening houden met andere factoren, te brutaal kunnen we niet zijn, want men zal ons zeker op de vingers tikken met: er moet volk zijn! We kunnen ons niet elitair opstellen, de kans lopen toegejuicht te worden door een klein aantal, terwijl de zaal leeg zou blijven. Dat zou ons jaren kunnen vertragen in onze werking."
5 voor 12
Het seizoen 1983-84 is het seizoen der klassieken geweest.
"Dat is het seizoen van
"Belangrijk is wat je doet; nog belangrijker is hoe en waarom je het doet. Het seizoen daarvoor omvatte
Links: Don Carlos (KVS, 1964)
Rechts boven:
Rechts onder: Look back in Anger (
Hoe heeft het publiek daarop gereageerd?
"Zeer goed, vind ik, maar ik vrees dat we momenteel een beetje tussen twee stoelen zitten. Het traditionele publiek hebben we misschien ontgoocheld, de anderen hebben we nog niet voldoende overtuigd. We hopen met onze nieuwe aanpak volgend jaar dat nieuwe publiek definitief te winnen. Er zijn echter wel veel excuses waar men geen rekening mee houdt. Theater hoeft geen geld te kosten, zegt men soms, maar dat is pertinent niet waar. Wij beschikken werkelijk niet over voldoende fondsen om ons op artistiek vlak volledig te kunnen waarmaken. Terwijl we voortdurend scherpe vergelijkingen moeten doorstaan met de beste
"Een ander probleem heeft met de structuren te maken. Er staan hopen talentvolle jonge mensen op straat. Probeer ze eens in je gezelschap te krijgen! Uitbreiding is onmogelijk en verschuivingen gaan zeer moeilijk. Je komt onder een enorme morele druk te staan. Dat is ook een vorm van traditioneel denken. Een paar keer reeds de laatste jaren hebben we enkele contracten niet hernieuwd. Dat is niet zonder moeite en conflicten gegaan. Men verwijt je dan direct machtswellust. Het is echter voor veel
theaters, vooral voor de A-gezelschappen vijf voor twaalf. Er is de laatste tien, vijftien jaar te veel geknoeid. En het vervelende is dat het ene gezelschap wordt meegesleurd door de ellende en de slechte werking in het andere. Dat is zeker het geval voor de A-gezelschappen onderling, en dat ben ik echt zat. Wij hebben het recht en de plicht tegen al deze mistoestanden te protesteren. Waarom moeten wij het in 's hemelsnaam blijven nemen dat in een bepaald A-gezelschap de directie iemand laat regisseren onder syndicale of andere niet-artistieke druk of bemoeiingen, met alle rotzooi vandien. Of dat een andere directie van een
"Bij het NTG hebben we, wanneer nodig en geregeld, een doorstroming gerealiseerd. Maar een poolvorming zou niets oplossen, theoretisch misschien betere rolverdelingen, ja, maar ik geloof voor alles in de noodzaak van een goede gezelschapsgeest. Vanuit de goede gezelschappen heeft men geen behoefte aan poolvorming. Niemand in Gent staat te trappelen om uitgenodigd of verplicht te worden om op te treden in een ander gezelschap. Daar is voor het ogenblik niets aantrekkelijks aan. Iedereen leeft hier met enthousiasme naar het volgende seizoen toe, niemand droomt van een ander gezelschap. En laten we het kind niet met het badwater weggooien. Naast allerlei andere eventueel ook boeiende manieren om theater te maken, blijft de formule van een vast gezelschap absoluut één van de beste. Het is een uiterst belangrijke vorm. Het is niet gemakkelijk binnen het theater een zelfde taal te spreken, op mekaar ingesteld te zijn, naar een zelfde doel te streven. Het is pas sinds enkele jaren dat we daar binnen ons gezelschap met onze eigen regisseurs enigszins in slagen.
Decalage
In het
"Ik ben blij dat je het zegt. We zien ook een kwaliteitsverschil tussen de generaties, hoewel dat tijdens de jongste seizoenen wat verbeterd is, zeker bij de actrices. Sommige jonge mensen hebben ons aangenaam verrast. Het vraagt tact, tijd en begrip. Ik denk wel dat de jonge mensen genoeg kansen krijgen. In de verslagen van de vergaderingen met de acteurs kan je lezen dat we de jonge mensen waarschuwen dat er met de opvolging problemen zijn."
Wordt er aan verdere training gedacht?
"Binnen het bestel is daar geen tijd voor. Misschien volgend jaar, want we brengen maar zeven produkties uit en één herneming. Maar dan hebben we geen geld om de trainers te betalen. We hopen dus op de regiseurs die meer tijd zullen krijgen."
Walter Tillemans pleit ervoor dat stukken langer op de affiche zouden blijven.
"Akkoord, maar wat is haalbaar? Er is hier nu een potentieel publiek van achtduizend mensen. Alleen bij toppers halen we dertigduizend toeschouwers. Dat was het geval bij Gaston Martens zoveel jaren geleden. Nu kunnen we de zaal drie weken lang vullen. Het decreet is er van uitgegaan dat een acteur lui is. Vandaar de betreurenswaardige verplichting om acht produkties per seizoen te spelen met in totaal 160 voorstellingen, een cijfer dat we geregeld overschrijden. Als wij pleiten voor eventueel meer voorstellingen, maar minder produkties, dan gaat iedereen steigeren."
"Misschien durf ik niet ver genoeg denken op dit moment, maar wat als er dan iets mislukt ? We willen en moeten af van de verplichting van acht produkties, maar primordiaal is voor de onmiddellijke toekomst de kwaliteit op te voeren. Het theater bij ons moet boeiender zijn. Als we daarin slagen zien we wel hoe zakelijk beleid en spreiding kunnen evolueren."
Hoe staat Jef Demedts tegenover een nieuwe aanpak zoals bij
"Ik heb van
Terwijl we met Jef Demedts, na het gesprek, naar buiten lopen vertelt hij dat hij sterk onder de indruk is gekomen van de König Odipus van Jürgen
Pol Arias en Johan Thielemans
Auteur Pol Arias, Johan Thielemans
Publicatie Etcetera, 1984-07, jaargang 2, nummer 7, p. 48-53
Trefwoorden brando • demedts • gezelschap • daan
Namen A-gezelschp • Achilles Mus-sche • Altona • Angelsaksische • Anger van John Osborne • Arca • België • Bochum • Brecht • Bristol Old Vic • British Council • Buster Keaton • Büchner • Concert • De A-gezelschappen • De Belgische Cirque • De Filip-po • De Koning Sterft van Ionesco • De Kunst van de Komedie • De Studio • De Vader van Strindberg • De Wijding • Decock • Decorte • Derde Geboorte • Dertiende Nacht • Domien De Gruyter • Dries Poppe • Duitse • Engeland • Engelse • Engelsman • Europese • Frans Roggen • Franz Marijnen • Fred Engelen • Gentse • Gielgud • Gosch • Griekse • Hamlet-versie • Hugo Van den Berghe • Ingmar Bergman • Jan • Jean-Louis Benoit • Jean-Pierre De Decker • Jimmy Porter • Jo Dua • Juul Vandevelde • KNS-Antwerpen • KNS-Gent • KVS-Brussel • Keldertheater • Keulen • King Lear • Klassevijand • Kris Betz • Kroetz-stukken • La Salamandre • Laurel en Hardy • Laurence Olivier • Lea Daan • Leon Rossiter • Londen • Look Back • Luc • Lysis-trata • Lysistrata • Maria Magdalena • Marlon Brando • Midzomernachtsdroom • Molière • NTG-gezelschap • Nand Buyl • National Theatre • Nederlands Toneel Gent • One-Eyed Jack • Oom Wanja • Oostvlaamse • Oostvlamingen • Othel-lo • Peter Brook • Peter Stein • Renaat Van Elslande • Royal • Scapin • Schnitzler • Shake-speare Company • Shaw • Shelley • Staf Bruggen • Stratford • Studio in • Tasso • Teirlinck • The Godfather • Thomas Bernhard-met-oorlogsherin-neringen • Toneelstudio 50 • Tsjechov • Ulrich Greiff • Veel Leven • Vic De Ruyter • Victoria Station • Vissenaken • Vlaamse • Vuile Handen van Sartre • Wanja Het • West-Vlaanderen • Westvlamingen • Zuid-Afrika
Development and design by LETTERWERK