Het regent maar ik word niet nat
'
In de inleiding van de programmabrochure lezen we dat in deze cursussen gewerkt wordt aan "een herdefiniëring van het acteren: de afbouw van de acteursmythe". Dit laatste kan inderdaad een 'politieke optie' zijn, een drijfveer, een motivering van waaruit een terechte strijd tegen de "bestaande verkalkte opleidingen" wordt aangebonden ; maar deze 'politieke optie' alléén volstaat niet. Wellicht maken de 'nieuwe tachtigers' hier precies dezelfde fout als de 68-ers, nl. te denken dat ze zonder de geschiedenis verder kunnen. Wie een volwaardig alternatief voor een traditionele opleiding wil opbouwen, moet zich over veel meer buigen dan de acteursmythe alleen : zij is immers slechts 'een gevolg van'. De vraag naar het belang van métier, maar voor alles de vraag naar wat met de traditie - als opstapeling van te verwerken of te verwerpen rijkdom - dient hier gesteld. Dit alles even ter inleiding, als een van de kaders die m.i. tegenover de voorstelling gehanteerd moeten worden.
Territorium
Je wordt met een beperkt aantal toeschouwers binnen geleid in een vierkante kamer met houten vloer; tegen de grond ligt neonverlichting; door het grote deurgat achteraan, zie je, in een vermoedelijk grotere ruimte, een vleugelpiano staan; er zijn ook nog: een spiegel, twee zetels, twee ramen en twee andere deuren, waarvan één rechts naar het kleine kamertje van Iwanow leidt; de pick-up speelt zeer zacht muziek. Als je naar boven kijkt, zie je een aantal geweien hangen, die je op de muur van de grotere kamer, achteraan, in geschilderde vorm gereproduceerd ziet. Er komt een figuur (
Foto's Kris Kuypers
toneelsituatie in
Het ritme van hun ontmoetingen en handelingen is aangenaam traag, vér van de commerciële 'drive', die om de zoveel seconden wil scoren. Je kan er lang en aandachtig naar kijken. Het tijdsverloop bepaalt in hoge mate de structuur van de voorstelling. De ruimte is een ander structureel element : we komen de kamer niet uit, een kamer waarin ieder personage momentaan zijn territorium afbakent ; de meesten kiezen zich plekken 'aan de kant': de twee zetels en de rollende theetafel, de spiegel, het raam. Slechts weinigen wagen zich in de arena, bespelen de hele ruimte: vooral dan
Maar noch de ruimte en haar gebruik, noch de tijd en zijn acciden-teringen hebben voldoende expressieve kracht om een reële basisstructuur voor deze voorstelling te leveren. Ook het geraamte van
Nieuwe armoede
Angst voor gevoelens, angst voor structuren: is dit een angst voor dingen die (te) duidelijk zijn? En hoelang is dit extreme scepticisme houdbaar? En in hoeverre maakt precies het afwijzen van die duidelijke dingen deze voorstelling slechts toegankelijk voor verwanten, voor diegenen die zich in dezelfde sfeer bevinden ? M.a.w. maakt het verwerpen van structuur als objectief gegeven, van getoonde gevoelens als herkenbaar teken de voorstelling niet tot een vertoon voor ingewijden, waarbij de 'andere' toeschouwers zich in de (onbehaaglijke rol van voyeur geduwd voelen? "Alleen verwanten voegt het zonden van verwanten aan te zien en aan te horen" (Koning Oidipous).
De keuze is die tussen compliciteit of vrijblijvendheid en brengt ons terug tot het gegeven 'school'-voorstelling, d.w.z.
Voor mij rijst dan ook de vraag of dit zoeken naar extreme eenvoud en het werken met 'gemakkelijke' (triviale) elementen zoals schlagers niet aan de limieten van zijn mogelijkheden gekomen is. De nieuwe eenvoud die hier in de programmabrochure voorop geschoven wordt - als opvolger van de nieuwe esthetiek ? - dreigt een nieuwe armoede te worden, die haar reële schaarste aan middelen tot principe verheft. Dat is slim, maar het bevredigt niet.
Wat Peyskens mij in
VERWANTEN naar Iwanow van Anton P. Tsjechov; bewerking en regie: Paul Peyskens; architect: V. Lenertz; schilderingen:
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1984-07, jaargang 2, nummer 7, p. 46-47
Trefwoorden verwanten • iwanow • verwerpen • kamer • peyskens • iwanows • tsjechov • tsjechovs • overtollige • perspectiefloos
Namen Bart Deputter • Brian Auger • Hamletmachine • III • Iwanow Sarah • Iwanows • Jan Decorte • Johan Daenen • Karen De Visser • Lehrstück • Linda Goetghebeur • Marco Hastert • Marianne Van Kerkhoven • Martine Dehertoghe • Mythologies • Roelof Hartplein • Street Noise • Stuc-Leuven • Tsjechovfiguur • Tsjechovs • Tura-hit Het • Umberto Tozzi • Verwanten
Development and design by LETTERWERK