de éminence grise
van de Vlaamse beweging
In talloze gesprekken met dansers, acteurs en regisseurs duikt telkens weer een referentie op, een naam:
Wie de geschiedenis van de dans in Vlaanderen onderzoekt, kan niet om haar heen. Wie Vlaamse acteurs ondervraagt die tussen de oprichting in 1946 en 1979 lessen aan de
Les in uitdrukkingsleer - Foto
In 1931, na in
Het danslandschap in
De nood om te bewegen
Jeanne Brabants: "Je wou bewegen vanuit een drang. Ik denk dat de meeste mensen bij ons tot de beweging komen door de muziek. Ik weet nog altijd niet of het nu de beweging of de muziek is, die mij ertoe gebracht heeft. Ik begin te denken : de twee tegelijk."
J.B.: "Als een partituur op zich zelf..."
L.D.: "Ja, als poëzie."
Het grote dispuut
J.B.: "Mijn probleem toen ik bij jou op school zat, was het volgende: ik wou absoluut aan een van de theaters hier geraken, want ik wilde zelf voorstellingen maken. En de grote strijd tussen de moderne en de klassieke dansrichting was in de jaren 30-40 aan de gang. Het moderne werd in het professionele theater niet geaccepteerd. Vooral iemand als Serge
L.D.: "Toch heeft hij in zijn werk veel van Kurt Jooss overgenomen. Wel heeft hij Jooss verweten, dat hij niet danste maar aan gymnastiek deed. Toen de Directie van de Opera van Parijs Jooss geroepen had* om met het
J.B.: "Ik ben er altijd voorstander van geweest dat een danser eerst een klassieke basis moet krijgen en dat daar een moderne basis bovenop kan komen. Maar het is zoals in de
* Jooss had in 1933 met overweldigend succes de eerste wedstrijd gewonnen ingericht door de '
muziek: men heeft soms niet de moed en het doorzettingsvermogen of men begint te laat om reëel eerst die solfège van de danskunst te gaan leren. In de
De vraag blijft in het gesprek hangen of Jooss, indien hij jonger was geweest en verder had kunnen evolueren, niet voor een grotere techniciteit zou gekozen hebben.
L.D.: "Als je nu denkt aan de technieken en de manieren van uitdrukken van Kurt Jooss in de jaren 30, 40 en 50 en je vergelijkt dat met de snelheid en het ritme van het leven vandaag... dan is het levensritme nu verdubbeld. Het is vanzelfsprekend dat diegenen die zich bewegen, dat vandaag ook sneller en intensiever doen."
J.B.: "Het mensenlichaam is ook tot meer in staat. Men beweert dat een soliste van
L.D.: "Dat zou ik niet durven beweren: verbeterd. Vermenigvuldigd wel. Men ziet dat van de lichamen meer extremen gevraagd worden. Maar wil dat ook zeggen méér uitdrukking? En die twee zijn voor mij niet te scheiden."
J.B.: "Die zijn inderdaad niet te scheiden. Als ik les geef moet zelfs een plié uitdrukking hebben. Ik heb altijd getracht om niet alleen dansers te maken die met hun armen en hun benen zwaaien, maar ook mensen met inhoud."
L.D.: "Voor mij blijft het nog altijd een probleem of die grotere fysieke inspanning ook meer uitdrukking bijbrengt. Je kunt toch maar lachen in bepaalde graden; je kunt toch maar huilen in bepaalde graden. En verder dan? Een surplus, is dat beter? Je kunt die evolutie natuurlijk niet tegenwerken; het is de stroming van de tijd. Maar of het beter en rijker is daar twijfel ik sterk aan, zeer sterk."
"De methode van Laban, de stof die daarin zit, d.w.z. de mogelijkheden voor de choreograaf, die waren oneindig: c'est infïni, infini. Een heel leven is niet lang genoeg om die methode uit te werken."
J.B.: "
Irène Beunis,
den natuurlijk, nl. de oorlog."
L.D.: "Maar in
J.B.: "Toch denk ik dat de
L.D.: "Als je spreekt van een fout van de
J.B.: "De grote winst van Jooss,
J.B.: "Voor mij blijven
L.D.: "Laban: c'est infini."
Eigenheid en universaliteit
L.D.: "Ik heb altijd geloofd in het picturale van de uitdrukkingsmogelijkheden van de
het Ballet van Vlaanderen, hebben de neiging internationaal te zijn; jullie gaan overal naartoe. Maar internationaal is voor mij niet hetzelfde als universeel. Universeel betekent juist: vertrekken van je eigen natuur."
J.B.: "Wat dat picturale van de
L. D.: "Maar we hebben vreemde invloeden gehad en ik geef toe dat we zonder traditie begonnen zijn. Wij hebben b.v. geen volkscultuur; wij doen aan folklore. We missen de waarachtige volkskunst zoals de
J.B.: "We zijn inderdaad de
Bewegingskoor,
goed om oorlog te voeren en zo zijn wij een groot stuk van onze cultuur verloren. Van 1923 tot 1966 b.v. was de leiding van het ballet van de opera van
L.D.: "Toen ik begon in de jaren 30, stonden diegenen die zich voor dans als vak interesseerden dans le dernier quadrille, maar vooraan - de solisten en de choreografen - waren het allemaal vreemdelingen."
J.B.: "
"Als we dan van traditie spreken: ik ben gaan choreograferen door jou te zien werken. In
Foto Willy Beunis
L.D.: "Ik vind vooral dat de choreograaf zich moet omringen met mensen van dezelfde bodem; ik denk daarbij niet alleen aan de muziek, maar ook aan de schrijvers. De choreografen moeten zich laten bedruipen en beïnvloeden door onze componisten en onze schrijvers, door mensen die zich voor alles interesseren. Dat wij ons te weinig omringen met onze eigen krachten: dat heb ik altijd als een tekort gevoeld. Want het Ballet 'van Vlaanderen' is dat wel uitsluitend 'van Vlaanderen' ?"
J.B.: "Internationaal gezien kun je nog altijd makkelijker iets verkopen als het
L.D.: "Dat weet ik niet. Dat geloof ik niet."
J.B.: "Men koopt internationaal nog altijd werken van componisten. Als ie zegt, we gaan Le
L.D.: "Maar dat is het juist. Is dat allemaal nodig? Gaat het om de markt of om de artistieke prestatie? Om de specificiteit van iemand?
J.B.: "Maar je spreekt daar telkens over een gezelschap dat één choreograaf heeft: Bausch is Bausch,
L.D.: "Dat vind ik niet nodig."
J.B.: "Ik vind dat verkeerd."
L.D.: "Men kan bevrucht worden door verschillende invloeden, maar het eigen gezicht moet domineren."
De verdwenen scenarist
J.B.: "Kurt Jooss had zeer specifieke scenario's, maar vandaag is de scenarist bijna totaal verdwenen. De choreograaf van vandaag heeft de scenarist niet meer zo nodig: hij wil zijn eigen problemen vertellen."
L.D.: "Dat is het drama van de regisseur. De choreograaf is voor mij slechts een orkestmeester: niet wat hij voelt, interesseert ons. Hij is niet de baas; hij is diegene die met de instrumenten werkt en daarom vind ik het heel spijtig dat de scenaristen er niet meer zijn - story-ballet of geen story-ballet. Er moet van een gezamenlijke idee vertrokken worden in een grote communicatie waaraan iedereen meewerkt."
J.B.: "Er moet iemand de kapitein op het schip zijn. Een choreograaf kan goed werk leveren als hij zijn mensen, zijn muziek en zijn onderwerp kan kiezen. Een componist die zit aan de tafel, die kan gommen en noten veranderen. Maar wij moeten het uit het lichaam van de dansers krijgen op de plaats zelf, daarvoor is een geweldige collaboratie nodig tussen de choreograaf en zijn dansers."
L.D.: "Als je alles in de handen van de choreograaf geeft, d.w.z. van één mens, dan kan die daar nooit genoeg uithalen, uit zijn verbeelding en zijn gevoel. Eén mens volstaat niet. Hij kan één keer slagen of zelfs meerdere keren, maar dan komt er een moment waarop hij werkelijk bevrucht moet worden door andere geesten. In de evolutie om het geheel rijker te maken ben ik voor de com-munauteit, voor de gemeenschap. In mijn choreografieën koos ik voor wat men noemt un spectacle total. Ik vind niet alleen het lichaam, maar ook de stem van belang. Voor mij is het lichaam een instrument tot mededeling waarvan alles gebruikt moet worden. Ik kan me heel goed voorstellen dat er dansers zouden zijn die geluiden maken. Het instrument moet aan alle kanten uitgebuit worden. Dat heeft niks met Jooss te maken. Maar ik houd van het spectacle total \ daarom moet je ook niet verwonderd zijn dat ik streef naar de communau-teit, naar het gemeenschappelijk werk."
Werken met acteurs
L.D.: "Dans is los in de ruimte; de acteur staat in de ruimte: dat is het begin. In feite vertrekken de danser en de acteur samen. Ze moeten toch eerst dat lichaam leren ontdekken, niet alleen aan de buitenkant, maar vooral aan de binnenkant. Wat ze eerst moeten leren is: weten dat ze een skelet hebben. Dat moet een danser zo goed weten als een acteur. Maar op een zeker ogenblik verwijderen ze zich van mekaar: de ene begint het woord te gebruiken, de andere uitsluitend het lichaam. De acteur moet omwille van de 'stijl' ook ballet leren: hij zal al die stukken die 'stijl' vragen zoals een
J.B.: "Teirlinck zegt ergens, dat hij in het begin vond dat jij de acteurs te veel liet dansen en dat je dat hebt moeten afleren?"
L.D.: "Dat was een misverstand. Wij hebben dikwijls zeer vruchtbare discussies gehad. Laten we zeggen.' licht bewegen en vlug bewegen, dat vond hij al 'dansen'. Hij had een theatraal idee; hij was gewoon aan dat statische van de mens; en als hij dan kwam kijken, dan dacht hij: dat is te veel. Maar daar zijn we op korte tijd over akkoord geraakt. Hij zou immers niets toegestaan hebben dat niet werkelijk strookte met zijn inzichten over toneel. Onze samenwerking was zeer zeer vruchtbaar."
Het publiek
L.D.: "Waarom hebben kunstenaars het zo moeilijk bij ons om zich te doen accepteren? Omdat wij geen publiek hebben! Zelfs als je danst voor een volle zaal van mensen dan hebt je nog geen 'publiek'. Vroeger werd er hier bij ons in het theater elke week een ander stuk gespeeld. Destijds zei ik aan Joris Diels: 't is toch verschrikkelijk, elke week een stuk; dat kan toch niet. Maar als ik daar dan over nadacht, werd het duidelijk: er is geen publiek. Dat komt allemaal wel later, daar twijfel ik niet aan. Je moet het nooit opgeven, blijven voortdoen met enthousiasme. Maar je moet je geen illusies maken: er is géén drang bij ons; er is geen drang. Als je mensen op een scène ziet evolueren, dan moet je met je eigen lichaam meevoelen wat die mensen daar presteren; dan pas kun je een onderscheid maken en zeggen: dat is groot werk en dat is maar zo-zo. Dat is b.v. het verschil tussen een concertpubliek en een ander publiek. Iemand die zelf musiceert, of vertrouwd is met muziek, of muziek aanvoelt, heeft veel meer communicatie met wat op het podium gebeurt."
J.B.: "Bij zo iemand is de kans uiteraard groter dat hij begrijpt wat er gespeeld wordt. Van de 103 muziekscholen die wij in ons land hebben, zijn er 48 waar reeds een danscursus wordt ingericht. De mensen van die cursussen komen inderdaad naar onze balletvoorstellingen en dat is een beter publiek, een geschoolder publiek."
Epiloog: de icosaëder als conclusie
L.D.: "De icosaëder (het regelmatige 20-vlak van gelijkzijdige driehoeken dat centraal staat in het
Bronnen:
The Encyclopedia of Dance and Ballet, Ed. Mary Clarke en
A Dictionary of Ballet, G.B.L. Wilson, Penguin Books,
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1984-07, jaargang 2, nummer 7, p. 2-7
Trefwoorden jooss • ballet • daan • choreograaf • klassieke • laban
Namen Af ter Eden • Albrecht Knust • Antwerpen • Antwerpse Conservatorium • Archives Internationales de la Danse • BRT • Ballet van de Opera • Ballett Lexicon • België • Benjamin Harkarvy • Berlijn • Bulgaren • Butler • Béjart • Cen-traaleuropese School • Centraal-Europa • Centraaleuropese School • Christopher Bruce • David Vaughan • De Groene Tafel • Debussy • Delfa • Diaghilev • Dora van der Groen • Droemersche Verlagsanstallt • Duitsland • Efrati • Ein-Dor • Essen • Francesca d'Aler • Frank-rijlei • Frankrijk • Gentse • Graham en Laban • Hamburg • Hans Züllig • Horst Koegler • Italiaanse • Jean Van der Haegen • Jef Vandecauter • KVS Brussel • Kitty van de Poel • Koninklijk Ballet van Vlaanderen • Koninklijke Vlaamse Opera • Kylian • Laban en Graham • Laban-centra • Laban-diploma • Laban-stelsel • Laban-systeem • Lage Landen bij de Zee • Lar Lubovitch • Le Bosquet • Lea Daan • Lifar • Londen • London • Luik • Lumière • Maanen • Marat-Sade • Marianne Van Kerkhoven • Marivaux • Martha Graham • Met de komst van • München-Zürich • Nationaal Toneel • Nederland • Parijse Opera • Paula Gombert • Pina Bausch • Pitman Publishing Ltd • Radioturnles N.LR • Roger Aver-maete • Roger Avermaete • Rudolf von Laban • Rus-sillo • Rusland • Russen • Sacre • Shakespeare • Spaanse • Stedelijke Balletschool • Studio Herman Teirlinck • Studio van • Tetley • Tone Brulin • Vlaming • Volkstoneel Toen • Voor de choreograaf • Vrije Academie • WO II • Ward de Ravet • Westen • Zuid-Europa • anti-Duitse
Development and design by LETTERWERK