Voor een eigen dramaturgie
Het laatste artikel in blok vier is van de hand van
boek met dit artikel moeten beginnen: op duidelijke wijze wordt hier aangetoond dat er in de manier van programmeren van onze theaters (op enkele uitzonderingen na, zoals het stilaan tot legende gepromoveerde
Tussen twee of meer stoelen
se theater en zal gedurende tien jaar als hardnekkige pionier Vlaamse stukken programmeren tegen heug en meug. Tegen heug en meug; omdat het 'van-Vlaamse-hand-zijn' alleen moeilijk als artistieke drijfveer beschouwd kan worden, En hier komt dan meteen én de zwakte én de dubbelzinnigheid van het NVT op de proppen, die in dit boek beseft worden, maar waar de
vard tot avant-garde; op maatschappelijk vlak zowel links als rechts willen staan: kan dat? De vraag waar dit 10-jarig praktijkoverzicht dan ook geen antwoord op geeft is: waar staat het
Getto
Een voorbeeld: in blok drie van het boek krijgen 24 Vlaamse auteurs een evenwaardige behandeling: een van hen is
vormproblemen, over de thema's die volgens hen vandaag de kern van de werkelijkheid uitmaken, de inhouden waarbij zij aansluiting vinden en waarom. De meeste portretten tonen ons Vlaamse ik-jes in bewondering voor zich zelf.
Dat het NVT echter in de rol geduwd wordt van een 'getto voor Vlaamse theaterauteurs* kan natuurlijk niet alleen op rekening geschreven worden van Wil Beckers en zijn medewerkers. Op idealistische wijze heeft het NVT steeds taken op zich genomen die door anderen niet werden gedaan. Waar is ze, de consequente politiek van onze grote schouwburgen (alleen het NTG deed wel pogingen in die richting) om auteurs te 'maken'? De betere voorbeelden en hun resultaten liggen nochtans dichtbij, denken we b.v. aan
argumenten zoals
In het boek wordt gesuggereerd dat Wil Beckers het NVT wil laten evolueren tot een vast gezelschap: dit leidt wellicht onvermijdelijk tot striktere keuzen in dit Vlaamse repertoire. Méér keuze betekent ook: meer structuur, meer profiel, meer karakter. Indien deze keuzen tot stand zouden komen met artistiek-kwalitatieve en authentiek op de werkelijkheid betrokken bekommernissen als leidraad, dan wensen wij het NVT bij déze: 'nog vele jaren'.
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1984-01, jaargang 2, nummer 5, p. 26-27
Trefwoorden boek • beckers • portretten • dramaturgie • heug • meug • stukken • leidt • vlaamse
Namen C- en D-groepen • Claus • De Vlaamse • Geert Opsomer • George Nijst • Globe • Het NVT • Jaak Van Schoor • Kritische • Marianne Van Kerkhoven • Martine Deboosere • Mistero Buffo • NVT voor • NVT-directie • Nieuw Vlaams Theater • Portretten van • Rafaël Vandermeerschen • Roger Van Ransbeek • Soethoudt • Topics Magazine. • Venezuela • Vlaamse Volkstoneel • Vlaanderen • Wat nu Suzy
Development and design by LETTERWERK