Ik denk dat iedere serieuze toneelmaker in een kontinu realisme-debat met zichzelf gewikkeld moet zijn
Wat hebben jullie nu van mekaar geleerd in dat werkproces van
Stilte. "Dat is heel moeilijk te zeggen. De mensen van
Jullie werken volgend seizoen ook met een aantal 'buitenhuis'-regisseurs. Is het wel mogelijk om die ervaring met de
"Ik denk niet dat dat kan: die andere regisseurs willen hun voorstelling maken. Ze zullen wel bij diverse acteurs op die ervaring stuiten. Dat speelt nu al. We brengen deze week nog enkele voorstellingen van
Ondersteboven
Heb je een idee wat de
"Dat is nog veel moeilijker.
Dat doen wij nooit of dat kunnen wij niet of daar zijn we ook nooit mee bezig.' Dat valt gewoon buiten hun interessesfeer. Wij vinden het nog wel leuk om dat te benutten in het totaal van wat je benut om theater te maken.
Die ervaring met jullie gaat hun manier van werken dus niet grondig wijzigen ?
"Ik denk van niet. Er zijn wel plannen om volgend jaar naar
Werken 'in de geest' van de
"Voor volgend seizoen kan het niet veranderen. De afspraken lagen al vast. Het seizoen daarop gaat dat zeker gebeuren. Ik weet nog niet hoe. Maar we zijn het erover eens dat zoals het nu gegaan is, we het absoluut niet meer willen. Dat betekent dat je eigenlijk geen repertoiregezelschap meer kan zijn, maar een groep met een eigen zaal, onafhankelijk van het hele circuit, met geld om per seizoen een paar dingen te doen. Daar ga je dan aan werken. Als het klaar is laatje het zien en als het belangrijk is, ga je er mee op reis en dan begin je aan het volgende. Dat wordt natuurlijk niet geaccepteerd door de subsidiënten; dan moetje een andergezelschap gaan oprichten: experimenteel, zoals ze dat zo mooi noemen."
Ik krijg het gevoel dat het nog te vroeg is om al een echt bilan op te maken van die samenwerking met de
"Ja precies, na m'n eerstvolgende regie bij
geweest, voor ons denken in elk geval. Wat daarvan de consequenties zijn voor onze toneelpraktijk, kan je maar zien in de praktijk zelf. Maar 't kan ook best zijn dat je dat helemaal niet ziet. Dat het alleen maar een consequente voortzetting is van de dingen die ik de afgelopen jaren gedaan heb." CODA
"Hun toneel is veel reflexiever, buigt zich meer over zichzelf en over andere media, dan dat realisme van ons; wat natuurlijk gevaren met zich mee kan brengen, want voor je 't weet heb je 't als toneel nog alleen over jezelf; maar aan de andere kant denk ik dat je daar niet aan ontkomt. Moderne literatuur is modern omdat ze reflecteert op wat literatuur tot dan toe geweest is; en daarbij moet je natuurlijk wel de realiteit om je heen meenemen. Maar die reflectie hoort erin te zitten. Want als die wegvalt - wat toch bij negen van de tien voorstellingen het geval is - dan wordt het dood."
Auteur Marianne Van Kerkhoven
Publicatie Etcetera, 1983-09, jaargang 1, nummer 4, p. 8-9
Trefwoorden woostergroup • jullie • zusters • atlantic • north • geleerd
Namen Amerikanen • Amsterdam • Drie Zusters • Gerardjan Rijnders • Globe • LeCompte • Liz • Marianne Van Kerkhoven • Nederland • New York • North Atlantic • Tsjechov • Woos-tergroup • Wooster Group
Development and design by LETTERWERK