Claus verfilmt 'de nooit geziene onschuld'

(Van onze verslaggever ter plaatse)

AMSTERDAM. — Het is inderdaad zover. Hugo Claus heeft het kontrakt getekend waarbij hij de regie op zich neemt van de langspeelfilm „Liefde contra Haat", een produktie van de kersvers opgericht Free Belgian Movie Company (FBMC).

Een en ander zal in de kleine Vlaamse filmwereld wellicht voor de nodige verwarring, argwaan en ongeloof zorgen. De FMBC heeft voordien nog nooit iets met het professioneel filmbedrijf te maken gehad, maar wil van dit medium gebruik maken om aandacht en begrip te vragen voor de zogenaamde minderbedeelden van onze samenleving. De jonge Limburger Luc Schrijvers schreef een scenario vol melodramatische ingrediënten — vader drinkt, moeder overlijdt, vriendin is een ontrouw wicht, enz. — maar Hugo Claus werd door dat materiaal blijkbaar zeer sterk aangegrepen. Voor hem is dit een uiting van ,,L'Art Brut", waarvan het verfrissend geluid en de „nooit geziene onschuld" hem bijzonder sterk inspireerden om ,,de platgetreden paden van de Vlaamse filmindustrie te verlaten. Want ook wat de eigenlijke produktie-zijde van dit projekt betreft is enige verwondering wel op zijn plaats. Men doet geen beroep op het ministerie van Kultuur, maar wil de gebudgeteerde 30 miljoen BF zelf— via steungelden, sponsors, allerhande manifestaties — bijeenbrengen.

Hugo Claus: „Wat me erg bevalt is dat ik nu zal kunnen filmen zonder dat eeuwige gebedel bij de staatskas er te moeten bijnemen".

Het jeugdige, onverwachte en toch wel naïeve entoesiasme van de FBMC-groep bevalt hem duidelijk omdat men met zo'n op-

(bij foto: Claus: „Filmen zonder dat eeuwig gebedel bij de staatskas".)

vallende inzet van de grond af aan begint te werken. Claus: ,,In dat geval wil ik zelf wel een even grote Don Quichote zijn".

Hugo Claus is wel van plan het scénario volgens zijn eigen temperament te adapteren, maar hij wil wel de frisse, onschuldige aanpak behouden zonder er ironische elementen, dubbele bodems of cynische knipoogjes in te verwerken.

Er zal aan de ene kant van de camera met een professionele technische ploeg gewerkt worden, aan de andere kant van de camera wil Claus liefst onbekende talenten verzamelen. Dat het vinden van sponsors en financiers wellicht vlotter zal verlopen nu Hugo Claus het kontrakt getekend heeft, wou hij geenzins ontkennen. „Zo bescheiden ben ik nou ook weer niet".

En dat hij wel degelijk in de leefbaarheid van het projekt gelooft staat volgens hem buiten kijf: „Ik heb niet de gewoonte dingen te doen waar ik niet voor honderd procent in geloof'. In ieder geval is voor een in het Gentse erg bekende baruitbater alvast een figuranten-rolletje weggelegd.

Jan TEMMERMAN